dieb13 trick17

dieb13
trick17
Corvo Records 006

Publicerad: tors, 2013-09-05 13:01

Österrikare. Branschens coolaste artistnamn. Väletablerad inom den elektroniska musiken i Europa, med stor integritet, erfarenhet och framför allt kreativitet och talang. dieb13 har flera dussin releaser bakom sig och är inblandad i massor med projekt, för en jazz-nörd som undertecknad mest känd från Swedish Azz där han manipulerar klassiska svenska jazz-artefakter på sin skivspelare.

dieb13 är händig. Han kan enligt uppgift pressa sina egna vinylskivor hemma i vardagsrummet. Dessutom spelar han in, programmerar, redigerar, mixar, designar, med mera på egen hand. Så han kan det där med rattar, knappar, prylar och vinyler helt enkelt. Och det märks att han har koll på skivor och deras väsen. trick17 är en fantastisk produktion. Det är en 12" inspelad feb/mar 2013 och släppt på Corvo Records i begränsad upplaga om 300 handnumrerade exemplar, med sparsmakat omslag (matt grå bakgrund med ytterst lite text i relief), rosa (!) vinyl som är tjock och fin och ser ut att smaka jordgubbsmilkshake. Men det särdeles speciella med trick17 är att sida A innehåller något "audible" medan sida B innehåller något "visible". Vad detta innebär är att det finns ljud på sida A och grafik på sida B.

Musikstycket på sida A är på det hela taget relativt stillsamt, men har något oroande, kanske rentav olycksbådande över sig. Det rör på sig ganska mycket. Det är många ljud och de byter av varandra successivt; en och annan field-recording, samplingar, en röst, sprak och knaster, ett par doser oväsen, kanske lite akustiska ljud och några morsesignaler. Det är drömskt och dynamiskt och levande. Det jag dock alltid undrar när jag lyssnar på elektronisk musik är: vad är det som låter? Var kommer ljuden ifrån? Hur skapas de? Hur gör man?! Det är väl oviktigt men jag har alltid haft svårt att få en fysisk och emotionell kontakt med elektronisk musik. Cecil Taylor sade en gång att han inte var särskilt intresserad av elektronisk musik eftersom ”it divorces itself from human energy” och jag känner nog lite likadant. Men trots det tycker jag ändå att dieb13 på trick17 lyckas ganska bra med att hålla musiken organisk och jag får faktiskt en skön känsla av obekvämt lugn i kroppen.

På sida B har dieb13 på något vänster omarbetat ljudet från sida A till en grafisk representation. Syfte och tillvägagångssätt är oklart, ingen info gives. Det står emellertid på konvolutet att dieb13 har ”programmerat” så han har väl utfört något tekniskt underverk för att skapa grafiken på sida B. Jag måste erkänna att jag inte visste om man överhuvudtaget kunde spela den. Så jag provade. Jag tänker inte beskriva hur det låter, det är en del av spänningen, men jag kan säga som så att jag fortfarande inte är övertygad huruvida dieb13 hade tänkt sig att man ska lyssna på sida B eller bara titta på den. Nåväl. För att ytterligare öka spänningen så avslöjar jag så klart inte heller vad som finns synligt på sida B. Det tog mig en stund att själv se det eftersom det bara är synligt i en viss vinkel (vilket gör det än mer mystiskt och superspännande...)

Så, mitt förslag: ta 25 minuter och lägg dig ner, slappna av, slut ögonen och lyssna på sida A. Om musiken inte tilltalar så är skivan ändå värd att införskaffa enbart för produktionens skull. De visuella elementen är mycket lyckade; produktionen är så snygg! Det är kul att så mycket krut lagts ner på det visuella. Och erkänn att du är bra nyfiken på vad som finns på B-sidan...