Diverse Artister Are You Scared to Get Happy?

Blandade Artister: Are You Scared to Get Happy?
Friendly Noise 30

Publicerad: sön, 2009-11-08 14:50

Friendly Noise startade med att ge ut en samling – “Friendly People Making Noise” – för några år sedan. Sedan har Stefan Zachrissons och Mattias Holmbergs skivbolag främst koncentrerat sig på skivor med Differnet och Testbild! Två band som på olika sätt laborerat i ett oftast lyckat möte mellan pop och elektronisk musik.

Namnet på skivbolaget torde vara en deklaration. Vänligt oväsen. Inte alltför experimentellt. Melodierna ska vara i fokus. Och om jag återvänder till “Friendly People Making Noise” så är det en trevlig kollektion låtar där alltifrån Paddington DC`s indiepunkelectronica och Dr.Higgins glada postrocksynt samsas med mer välkända namn som Hans Appelqvist, Radio Dept. och The Embassy. Differnet och Testbild! finns såklart med här också.

Den nya samlingen är av liknande karaktär. 19 låtar med lika många artister. Men vänligheten börjar bli ett problem. Åtminstone mina öron hör mycket vanlig och tämligen blek indiepop. Inget fel egentligen på band som härmar New Order – men det är inte särskilt spännande. Man börjar tröttna på det nu. Flow Flux Clans cover av Cure´s “Fascination Street” säger mig ingenting. Och det finns fler låtar som bottnar i förutsägbar åttiotalsretro. Lite mer påhittigt av Nicolas Makelberge att i “Johnny Johnny” pussla om Prefab Sprouts “Goodbye Lucille #1”. Även om det inte är någon särskilt bra cover får jag åtminstone lust att plocka fram originalet.

Tar man bort ungefär hälften av låtarna finns det några oaser. Även om “The Days Before Lunch” inte är någon av Erik de Vahls allra bästa låtar finns det en egen ton som bryter igenom. “Referencia (remix)” med Conduo Orchestra startar som vacker stämningsmusik och utmynnar i handklapp, ba-ba-ba sång och ett myller av ljud och instrument. “Sometimes” med Stream (Viktor Sjöberg) bygger på klassikern “Sometimes I Feel Like A Motherless Child” och hittar melankoliska klangfärger jag gärna sjunker ner i. Låtarna med Auton, Sarto, Testbild! och Discolor är också bra.

Är du rädd för att bli glad frågar skivan. Jag önskar att jag kunde bli betydligt gladare av artisterna Friendly Noise släpper fram. Många av låtarna fastnar i ett ingemansland mellan pop och electronica. Alldeles för få äventyrliga inslag.