Diverse Artister: Islands Inbetween

Diverse Artister
Islands Inbetween
Touch T33.2V

Publicerad: tis, 2012-09-25 22:38

Intressant att studera Touch kassettutgivning under 80-talet. Skivbolaget var från början ett kassettfanzine innan det successivt blev mer och mer vanlig skivutgivning. Vad kanske inte så många känner till är att de i begynnelsen släppte en hel del musik från olika hörn av världen, samtidigt som det fokuserades på de brittiska och europeiska industri/experiment-scenerna. Islands Inbetween är en sådan kassett, ursprungligen släppt 1983, nu för första gången på vinyl (500 exemplar), och så kan man köpa den direkt in i datorn.

Inspelningarna på Islands Inbetween befinner sig mittemellan de klassiska skivorna med musik från Indonesien som bland annat Jacques Brunet och David Lewiston spelade in under 60-70-80-talen och gav ut på Nonesuch Explorer, Ocora och Bärenreiter/Philips (Unesco-skivorna) och Sublime Frequencies tidiga, anarkistiska utgåvor, som Radio Java och Radio Sumatra där allting blandas, från pop till folkmusik, radiosnack, gatusamtal.

Vi befinner oss på Java och Bali, idéen med kassetten/skivan är att det ska fungera som ljudvykort från ett land med oändligt många kulturer. Fåglar och insekter, miljöljud, blandas med olika typer av musik, gamelaninspelningarna är mycket levande och känns folkliga, delvis är det ceremoniell festmusik och pantomimmusik, läser jag mig till, där människor dansar, som en del av hinduistiska berättelser. Det hörs, folk skrattar, slagverken ökar tempot, flöjter läggs till, musiken tystnar, mikrofonerna stannar kvar, för att insupa atmosfären.

På sida två, eller spår två, på den digitala versionen, fastnar jag mest för poetiskt flöjtspel som perfekt samspelar med den intima gamelanorkestern. Här finns även ljuden av gäss och hundar, och "Frog Sound", fascinerande musik av Igusti Ngurah Togog, från Peliatan, Bali, och hans son, båda spelar genggong, en slags mungiga, vanlig i balinesisk musik.

Fler återutgåvor från Touch kassettarkiv är på gång, näst på tur Drumming for Creation (1985), musik från bland annat Gambia, Tanzania och Niger.