Don Cherry: Montmartre vol III

Don Cherry
Live at Cafe Montmartre 1966, Volume Three
ESP-Disk 4051
(frijazz)

Publicerad: lör, 2009-09-26 01:10

Tänk dig Ken Vandermark på Fasching under en månads tid. Svindlande tanke. Men nej, det fungerar inte så längre. Nu blir det i bästa fall en spelning när stora utländska musiker är på besök. Att Don Cherry med band gästade Cafe Montmartre i Köpenhamn under en hel månad 1966 är i dagens ljus nästan omöjligt att tänka sig.

Detta är den tredje och sista volymen i ESP-Disk nysläppta serie från gruppens visit i den danska huvudstaden. Med sig har Cherry den argentiske saxofonisten Leandro ”Gato” Barbieri, den danske basisten Bo Stief, den tyske vibrafonisten Karl Berger och den eminente italienske trumslagaren Aldo Romano. Alltså ett verkligt världsband redan innan Don Cherry drog in hela världen i sin musik.

Inspelningen är från den 3 mars 1966, lite mer än två månader efter att Cherry spelade in ”Complete Communion” för Blue Note (men då med Ed Blackwell, Henry Grimes och Barbieri). Inte konstigt då att låtarna kommer härifrån. Två långa alster, ”Complete Communion” och ”Remembrance”. Båda är vad Cherry kallade ”cocktails”, där korta covers är insprängda i låtarna. Bland annat dyker en bossa från Antonio Carlos Jobim upp.

Visst blir resultatet lite spretigt med snabba vändningar. Men det är ändå sällan blandningen skapar skarpa brottsytor, istället finns en klar dragning åt att bli kvar i liknande tempon och inte alltför avlägsna harmonier. Överhuvudtaget var det mycket sällsynt att Cherry stack iväg i oformlig frijazz. Han företrädde en ganska inramad frijazz om man kan uttrycka det så.

”Complete Communion” är tyngre än ”Remembrance”. Barbieri är fyllig och obarmhärtig på saxofonen – en god kontrast till Cherrys ganska mjuka och torra framtoning. Bergers metalliska klanger ger nya färger och Stief och Romano lägger fina fundament. ”Remembrance” å sin sida har mer av det typiska Cherry-trippandet med nästan viktlöst sväng. Sammantaget är det god jazz som bygger på både tematik och fria improvisationer. Cherrys sammanhållande musikalitet står som garant för den höga kvaliteten; den egna tonen och förmågan att entusiasmera sina medmusiker är fenomenal.

Jämför man med originalet på Blue Note-skivan har den stora koncentrationen här lösts upp i mer av lekfullhet och infall i stunden. Mellan gruppmedlemmarna finns ett fint samspel, även om denna inspelning är gjord i början av vistelsen på Montmartre. Skivan är ett väsentligt tillskott till Don Cherry-katalogen. Från samma tid och med nästan samma grupp finns även ”Togetherness” som släpptes på italienska Durium. Men då med JF Jenny-Clarke på bas istället för Bo Stief.