Dur-Dur Band: Volume 5

Dur-Dur Band
Volume 5
Awesome Tapes From Africa ATFA004

Publicerad: ons, 2013-06-26 11:44

Medlemmarna i Dur-Dur Band lämnade Somalia när inbördeskriget startade i samband med störtandet av den kommunistiska diktatorn Siad Barre 1991. De flydde först till grannlandet Etiopien, idag lever några av dem i Columbus, Ohio, USA. Under slutet av 70-talet och 80-talet var Dur-Dur Band ett av de allra mest populära banden på Mogadishus nattklubbar. Så länge man inte kritiserade regeringen var musik uppskattat. Dur-Dur Band tog somaliska folkmelodier och mixade det med västerländsk soul, funk och pop och var så populära att de fick spela extranummer efter extranummer och när de framåt småtimmarna drog igång "Dooyo" dansade folk så de ramlade omkull av glädje.

Zahra Dawo heter sångerskan som sjunger på den vansinnigt medryckande "Dooyo" och på flera andra av de bästa låtarna. Skivan gavs ut på kassett 1987 och ljudet skvalpar ibland, vilket självklart inte spelar någon roll när musiken vibrerar av en sådan positiv kraft. Kolla runt på You Tube och bloggar och det finns mycket musik från Somalia, men återutgivningar av skivor från 70- och 80-talen är få och Brian Shimkovitz (Awesome Tapes from Africa) ska ha en fjäder i hatten för att han lyfter fram musik från ett land som i decennier mest förknippas med krig och fundamentalism.

Det påminner i vissa lägen om etiopisk musik, men skiljer sig också, en annan typ av harmonik, lite rumbarytmer och afrobeat smyger sig in i mixen också. "Dholey" är somalisk reggae med elbas, trummor, blås och keyboard som melodidrivande instrument. "Ilawad Cashaqa" ekar av Motownpop, soul och funk är tongivande på nästan varenda låt och smälter ihop med de somaliska melodierna. Dawo och männen i bandet sjunger melodiskt och varenda låt svänger självklart och lätt.

Som de flesta säkert vet är Awesome Tapes From Africa en blogg, men också sedan en tid ett skivbolag. Kolla även upp albumen med Na Hawa Doumbia (Mali) och Bola (Ghana).