Edda Magnason: Edda Magnason

Edda Magnason
Edda Magnason
Caprice 21812

Publicerad: ons, 2009-11-18 12:16

Malmösångersken Edda Magnason har länge varit en unik röst i musiken. Hon rör sig i jazz, pop och kan väl sägas vara en singer-song-writer med ovanligt bred repertoar. Hennes klara stämma håller sig hela tiden svävande med sin uttalade personlighet. Oväntade kast och vändningar är vanliga. Det är som om hon ciselerade musiken i spröda skarpa linjemönster. Dessutom är hon en mycket bra pianist, full av överraskande infall.

Albumet har en klar genomskinlig ljudbild, där röst och piano självklart träder fram. Texterna är värda att lyssna på. De kan förefalla som bagateller, dagboksaktiga, vardagliga, men de är aldrig banala eller pretentiösa; definitivt inte omedvetna. De handlar om vanliga saker som liv, glädje, små ting och stora. Ibland döljer sig det stora i det till synes lilla. Låten Boats till exempel, där hon rättframt sjunger om de små båtar med ljus som folk släpper ut i havet till minne av alla döda, den handlar i mina öron om den tänkvärda ceremonin, då minnet av den första atombomben högtidlighålls över hela världen. Trots det okonstlade tilltalet har texterna teman som inte är särskilt vanliga. Hon stoppar aldrig mun full med stora tomma ord. Allt är menat.

Edda Magnason står för direkt tilltal. Hennes sätt att sjunga med stark, klar, öppen röst och originell frasering ger tyngd åt texterna, som boar in sig i hennes originella musik och framförande.

Resurser har hon utan tvivel. Hennes mycket personliga vokala kvaliteter tål utan vidare att jämföras med uppskattade artister som Susanna Wallumrød eller Mariam Wallentin; med den skillnaden att i mina öron är Eddas musikaliska bredd, djup och förmåga att formulera och uttrycka sig mycket intressantare (dessutom har hon humor). Det finns mer än bara yta att visa upp.

Ett stycke, Drömde jag var hund, är något så ovanligt i dessa sammanhang som en instrumental trio (piano, violin, bas), en charmerande rushig bagatell, ett av flera tillfällen då hennes pianospel glimrar. Kommer tänka på de gånger jag hört hennes instrumentala utflykter live. Och börjar redan se fram mot fler överraskningar av Edda Magnason.