Ehlers Wirkus

Ekkehard Ehlers / Paul Wirkus
Ballads
Staubgold Digital STAUBDIGI 01DD
Paul Wirkus / Mapstation
Forest Full Of Drums
Staubgold 85

Av: Johan Redin

Publicerad: tis, 2009-09-29 15:34

Muuuu! Exakt en minut och tio sekunder in i andra spåret ”Okno” på skivan ”Ballads“ introduceras däggdjuren för första gången i electronican. Eller, är det verkligen första gången? Med tanke på potentialen borde det ha skett för länge sedan. De karakteristiska knarrande ljuden från delfiner (vilket faktiskt låter helt syntetiskt) leder en till att gissa på en sjöko som råmar, men det kan mycket väl handla om ett ordinärt nötkreatur. Det är en rejäl överraskning och det fungerar! Effekten är visserligen omedelbart komisk, men det sker helt naturligt om man ser till det akustiska gitarrarrangemang som råmandet bäddas in i. Lyssna själva om ni inte tror mig. Misha Mengelbergs papegoja eller Messiaens fåglar till trots, däggdjur kan mycket väl bidra till musikalisk utveckling.

Det är första gången jag kastat mig över en download, ett sanslöst trist utgivningsformat. Men Staubgold är kända för att efter hand trycka små vinylupplagor av uppmärksammade album så det är bara att hålla tummarna. (Det lär faktiskt gå att köpa en CD av bolaget.) Ekkehard Ehlers är oberäknelig på så sätt att det är svårt att lista ut vad han kommer med från gång till gång, vilka ljud eller vilken kompositör han låter passera genom sina digitala filter. Resultatet är hur som helst ofta intressant även om jag nu är en av de få som inte föll pladask för ”A Life Without Fear”.

Men det är inte Ehlers som lockar mig till denna download utan den polske slagverkaren och elektronikmusikern Paul Wirkus (verksam i Köln). Hans skamlöst förbisedda LP ”Forest Full of Drums” som kom i slutet av förra året är ett litet mästerverk, där han tillsammans med inspelningsteknikern Stefan Schneider (Mapstation) har tagit med sig trumsetet ut i skogen och bokstavligen spelar på och med den. På YouTube finns en helt sanslös liten film som summerar händelsen. Det är alls inget krystat försök till avantgard. Det är ett genuint intressant grepp där kulturljud och naturljud smälter samman (dvs. själva idén om trumman som sådan) i en fullständigt historielös miljö. Vid något tillfälle kan man höra glada tjut från en lekplats eller någon förbipasserande bil, men på det stora hela skulle skivan kunna utspela sig under stenåldern. Det är en sorts arkeologisk folklore i en briljant tappning.

”Ballads” är raka motsatsen. Modern, hyperurban electronica som helst bör avnjutas i någon minimalistisk bar i Berlin Mitte med sådant där violett ljus som gör alla ögon grå. Det är ett mycket lyckat album där akustiska instrument möter täta vävnader av samplingar och manipulationer. Wirkus sparsmakade slagverk påminner till viss del om den omänskligt precisa Martin Brandlmayr, men skiljer sig på så sätt att hans ljud inte framstår som lika syntetiska. Det är tydligt att han utnyttjar rummet när han spelar. Med på skivan är dessutom klarinettisten Kai Fagaschinski samt Achim Tang och Polwechsels Werner Dafeldecker på varsin kontrabas. Det är bara Frantz Hautzinger kvartstoner som tycks saknas denna gång. Fagaschinskis minimalistiska spel, som blivit hans särmärke vid det här laget, gör det egentligen omöjligt att skilja honom från manipulerade ljud, men jag hör andningen, hör hur han blåser liv i musiken någonstans där inne. Användandet av två kontrabasar är också en utmärkt lösning där Tang och Dafeldecker växelvis med ackord och stråke ger en ordentlig kropp åt den annars ganska ytliga ljudbild som electronican ger. Med ytlig menar jag inget värderande utan kort och gott att i mina öron tenderar digitalt framställd musik att befinna sig på ett endimensionellt plan, varför har jag ingen som helst kompetens att förklara. Ehlers och Wirkus vilja att förena det akustiska och det elektriska förtjänar ett högt betyg och hur det än ligger till vågar jag gissa på att ”Ballads” ligger på listorna när året skall summeras.

Youtube: Georges gitarr

Spellista: Don Cherrys 70-tal

Cherry

Youtube: TD live in Coventry