EKG

EKG
Electricals
Another Timbre at16

Publicerad: tis, 2009-09-22 01:46

Med oboe och engelskt horn (Kyle Bruckmann), trumpet (Ernst Karel) och analog elektronik (båda) uppför denna amerikanska duo närgångna och lågmälda improvisationer. Det akustiska och det elektroniska närmar sig varandra så till den grad att det är omöjligt att bestämma vad som är vad. När instrumenten dessutom talar okonventionella språk handlar det inte om musik som bygger på igenkännande och melodier.

Likt många andra på improv-scenen går Bruckmann och Karel dessutom mycket nära sina instrument i sitt ljudskapande. Så nära att det inte är möjligt att urskilja instrumentens tonfärger och koppla dem till musikaliska sammanhang. Ljuden och hur de sätts samman är allt! Det är också i detta som skivans fem improvisationer skiljer sig åt. Ljudbilden sprakar lågmält av elektricitet i ”Field”, blir nästan spöklik i ”Interval” medan den närmar sig hårdare ytor med feedback i ”Drift”.

I det mesta gör Bruckmann och Karel det bra, de balanserar framgångsrikt mellan händelser-meditation, elektriskt-akustiskt, struktur-fragment och får fram många spännande stämningar. Det går alldeles ypperligt att ha musiken i bakgrunden, men för att riktigt tillgodogöra sig den krävs närlyssning, annars missar man en hel del. Ändå faller ljuden ner i anonymitet några gånger, vilket är en av riskerna inom denna typ av musik, som ju i sig är ganska anonym. Det blir då svårt att behålla fokus i lyssningen.

Bruckmann och Karel har funnits på improv-scenen länge och de har samarbetat med musiker på båda sidor av Atlanten. Duon EKG, The Ernst Kyle Group, bildade de i slutet av 90-talet i Chicago och de har släppt flera skivor tidigare, bland annat tillsammans med Giuseppi Ielasi.