Ekkehard Ehlers Adika

Ekkehard Ehlers
Adikia
Staubgold Digital 20

Av: Magnus Nygren

Publicerad: mån, 2012-11-19 12:33

Adikia är en minst sagt märklig skiva från den tyske producenten med mera Ekkehard Ehlers. Han fick stor uppmärksamhet när han med sin ”Play”-serie omformulerade artister som Albert Ayler, John Cassavetes, Cornelius Cardew med flera. På Adikia tar han in välspelande musiker som klarinettisten Kai Fagaschinski, basisten Werner Dafeldecker, slagverkaren Paul Wirkus med flera i ett 26 minuters stycke som vandrar mellan komposition och improvisation.

Jag försöker begripa men går bet. Sammanhangen eroderar helt enkelt. Men det gör inte musiken sämre, tvärtom lockas jag av det. Kanske ska man inte förstå allting – kanske ska man inte söka motiv. Men det är svårt eftersom jakten på vetskap också är en drivkraft i sig.

Det finns dock gränsdragningar i musiken. Stycket avdelas med ganska tydligt åtskilda delar. Inledningen som bygger på små ihållande basljud som vägrar att bygga ens ansatser till crescendon. Sedan ett mycket melodiskt avsnitt med Eva Reiters melankoliska viola di gamba i centrum som så småningom går över i ett mer linjärt uttryck där sångaren Todosch präglar med teatralisk och mycket drabbande sång.

Jag gillar det. Stämningar rör sig från filmisk slow-motion till det melodramatiska. Jag lyssnar – förundras. Men har ingen som helst aning om hur det sitter ihop. På något märkligt sätt är det ändå precis vad det gör.

Youtube: Georges gitarr

Spellista: Don Cherrys 70-tal

Cherry

Youtube: TD live in Coventry