Eleh: Location Momentum

Eleh
Location Momentum
Touch TO:80

Av: Mats Almegård

Publicerad: tors, 2010-04-22 23:55

Första gången på cd för Eleh som under fyra år släppt obskyra drone-vinyler främst på amerikanska Important Records. Sammanhållande faktor för dessa 12 vinylreleaser har varit dronemusiken som är skapad på analog utrustning och en fullständig anonymitet där Eleh varken gett intervjuer eller på något sätt avslöjat vem/vilka som ligger bakom. Spekulationerna har givetvis varit många. Det verkar finnas ett aldrig sinande behov för gissningslekar om elektroniska artisters riktiga namn, se exempelvis Burial, Sleeparchive, Oni Ayhun och så vidare i all evighet.

Men egentligen är det inte så intressant vem som står bakom Eleh. Vad som däremot är intressant är den lågfrekvent brummande, högfrekvent tuggande och alltid lika dovt hotfulla musiken som väller ut ur Location Momentum. Att just Touch valt att låta Eleh cd-debutera hos dem är inget att lyfta på ögonbrynet över. Albumet ligger väl i linje med bolagets förmåga att suga upp artister som intresserar sig för lika delar lågmält anspråkslös som eruptivt mörk musik. Ta en Touch-bekant som Jacob Kirkegaard och hans 4 Rooms till exempel. Även om hans tillvägagångssätt var ett annat (med field recordings som lagrades över varandra i inspelningarna från Tjernobyl), så är resultatet inte helt olikt.

Även över Location Momentum vilar ett bedrägligt lugn som gör att det vid en första lyssning är lätt att avfärda som statisk ambient. Samtidigt växer obehagskänslorna, för det här är musik som det inte går att ignorera på samma sätt som en ambientskiva á la Brian Eno. 20 minuter långa "Heleneleh" är bara en stämning av instrumenten, där en ton sakta växer sig stadig och stark. När sedan "Linear To Circular/Vertical Axis" inleds är det klart att det här är musik som kräver fullt fokus. Annars blir man åksjuk. Och så fortsätter det: ena stunden försiktiga drones, i andra en skavande monoton puls.

Ger man sig in i det och lyssnar med full koncentration växer en imponerande karg ljudbild fram: sinustoner och mörka bastoner som äter sig in och stannar kvar. Under ytan är det så långt ifrån muzak man kan komma. Och på ytan händer nästan ingenting.