Elektronavn Cosmic Continuum

Elektronavn
Cosmic Continuum
Ikuisuus IKU-008

Publicerad: lör, 2009-10-17 23:25

Dansken Magnus Olsen Majmon, aka ”Elektronavn”, är tillbaka med en uppföljare till ”Songs of Impermanence”, som släpptes 2007 på det finska bolaget Ikuisuus. Elektronavns musik är ett myllrande universum, uppbyggt med hjälp av en rad olika ljudkällor. Bland instrumenten märks klarinett, munspel, orgel, flöjt, gong, harpa, fältinspelningar och percussion.

I musiken anar jag Magnus Olsen Majmons intresse för buddistisk filosofi. Ett meditativt grundackord löper skivan igenom. Även i de mest stökiga och komplexa partierna finns det ett sökande lugn, som lyckas utvinna en tidlöshet ur kompositionerna. De österländska influenserna gör sig påminda även på andra ställen och musiken åläggs ofta en spännande touche.

Första låten ”Cosmic Continuum I” är långsam och kompakt. En tät stämning skapas med hjälp av klagande sång och ett friformigt trumspel. Mitt i den trånga ljudbilden finns ändå små melodier att fästa musiken på. Plötsligt följer jag trumpetens flämtningar, för att i nästa stund vara trummorna på spåret. Lyssnandet sicksackar sig genom skivan och ju mer jag söker, ju starkare framträder nyansrikedomen. Låten avslutas majestätiskt med en folkton som skapas i korsningen mellan munspel och strängar.

”Cosmic Continuum II” har en utmejslad form, lite mer fyrkantig. Låten hasar sig liksom fram, maklig och klaustrofobisk. Precis som föregående spår tar sången stor plats och stämningen darrar när tonerna ömsom ylar, ömsom klagar. Rasslande kedjor, gnisslande strängar och en monoton bas förstärker den spöklika stämningen. Det är något rituellt över musiken som det är lätt att förlora sig i. Man förleds för en stund, men utan att förvirras. När tonerna tystnar är ritualen över.

Gillar man sinnesutvidgande psykedelika och droneimprovisation har du hittat rätt. Musiken rör sig i gränslandet mellan John Clyde-Evans och Vibracathedral Orchestra. Elektronavn presterar väl, utan att staka sig och upprepa vad som redan gjorts. Särskilt på ”Cosmic Continuum II”, som stämningsfullt skimrar med en hypnotisk glöd, får uttrycket en friformig lekfullhet som är svår att motstå.