Ultimo Domicilio
Zerokilled (ZK013)
Costanza Francavilla & Alex Infascelli
Bushwick 17
Zerokilled (ZK012)

Publicerad: tors, 2014-10-09 10:50

Sedan 2008 har den italienska fotografen Lorenzo Castore dokumenterat olika residens i Europa och USA med en stark koppling till berättelser om exil och den europeiska krigshistorien. Varje plats har fotograferats och tillsammans med den italienska tonsättaren Emmanuele de Raymondis har Castores bilder sedan tonsatts. Resultatet är en 18 minuter lång film som kan sägas utforska det mänskliga medvetandet ur en historisk kontext.

Emmanuele de Raymondis kompositioner har sedemera getts ut på skiva av det Brooklynbaserade bolaget Zerokilled Music. Ultimo Domicilio innehåller de fem kompositioner som vi kan höra i videoverket och de har fått namn efter de platser de berör; Finale (Italen), Fontenay (Frankrike) Brooklyn (USA), Sarajevo (Bosnien) och Krakow (Polen). Musikaliskt rör sig Raymondi någonstans i gränslandet mellan kammarmusik och avant-garde.

Kompositionerna på denna ep har komponerats med hjälp av enkla medel; piano, gitarr och sampler. Uttrycket spänner från mer minimala, rent ambienta stycken till intensiva passager av sträva toner och hårda kanter. Hela tiden ödesmättad och allvarligt. Det är som om tonerna trampar upp små stigar genom miljöerna som dokumenterats och förstärker känslan av att befinna sig i en historisk ekokammare. Ju längre innåt vi färdas, dessto större blir musikens associationer – gulnade familjefotografier, svärtade tidningsrubriker och nötta textfragment flimrar förbi i rummen som känns själsligt övergivna. Det är en kuslig stämning. Men det är också djupt vacker musik som pumpar in det blod som behövs i bilderna för påminna oss om krigets fasor och historiens verkningar. Att se videon och höra musiken är förstås att föredra, men musiken står sig ändå väl tagen ur sitt sammanhang – även om det innebär att bildflödena blir mindre allvarstyngda.

Costanza Francavilla har sin bakgrund inom trip-hop, både solo och som medlem i bandet Etnia. Hon har också samarbetat och turnerat med Tricky. Sedan mitten av 2000-talet bor hon i Brooklyn och driver bolaget Zerokilled, som bland annat sysslar med skivutgivning, musikproduktion och foto/video. Skivan Bushwick 17 är ett samarbete med filmaren och musikern Alex Infascelli. Under en sommareftermiddag i stadsdelen Bushwick, Brooklyn, spelade de in en 17 minuter lång improvisation som här presenteras utan editering, effekter eller mixing. Även till detta verk har en film producerats. Idén med inspelningen var att fritt kanalisera sjutton minuter av deras dag tillsammans uttryckt genom musik. Dessutom är de båda fascinerade av talet 17. Varför framgår däremot inte riktigt.

Med hjälp av två mikrofoner placerade i mitten av ett rum fångar de dagdrömande och flytande tillstånd. Costanza använder syntar och sin mycket säregna röst. Stämman är suddig, spöklikt viskande och hakar in väl i Infascellis dronande gitarrslingor. Ibland dyker snabba skurar av trummor upp i ljudbilden. Ibland en fläkt som liksom blåser ut konturerna. De märks att båda arbetar med film och att musiksättning. Det finns ett berättande drag i deras ljudkulisser. Den sceniska känslan skapar gryniga stadsbilder som sakta passerar revy. Det är ofiltrerat och urban musik som är vacker i all sin enkelhet. Gillar man kombinationen av drone och ambient har man defintivt mycket nöje av detta 17-minuter långa stycke musik.