Emptyset: Recur

Emptyset
Recur
raster noton, LC01293

Publicerad: tis, 2013-10-29 20:56

Släng sig i väggen Radio Rix/NRJ/Bandit Rock!! Engelska electronicaduon Emptyset gör musik som är så stenhårt komprimerad att deras plattor borde försäljas med tillhörande oscilloskop. Den här musiken vill ses.

På deras tredje skiva Recur är frekvenserna liksom tidigare skruvade till max. Bäst gör sig lyssning på stort system med ljudvågorna synliga, så man ser hur de pressat mot toppen och botten. Musiken boomar och bangar, fräser och sprätter. Tonsättare kan tala om utforskning av tonmaterialet, men James Ginzburg och Paul Purgas forskar snarare i frekvensomfång. De är ute efter det hårda soundet, den där frätande distortionen i basen som Ben Frost och andra redan skruvat långt in i den vita brusväggen utan att överge electronican för noise.

Det finns en skenbar musklighet över Emptysets musik som är lite problematisk, eller kanske rörande. Jag känner igen den från andra musiker som vill åt det kalla och hårda, men som mest verkar leka med ficklampa i skogen. Låtsat mörker. Också Recur ger mig bitvis den känslan. De attraherande tunga basljuden på ”Disperse” fascinerar första lyssningen, men sedan går musiken på tomgång, som om musklerna stelnat av allt viftande i luften.

Mest gillar jag Emptyset när de på plattans mittersta låt, ”Abscence”, avviker från formuläret. Istället för den boomande basen ljuder bara ett filtrerat mellanregister, en het, kompakt dimma som gradvis fluttrar och övergår i vattnigt regnmoln och ändar i ett kristalliskt dis. Där, då, det är riktigt bra. Sen börjar basen booma igen.