Erik de Vahl Oh! My Spine

Erik de Vahl
Oh! My Spine
(Självutgiven)

Av: Tobias Norström

Publicerad: fre, 2010-01-08 01:24

Att skriva om Erik de Vahls nya skiva och inte ta upp Service frånvaro verkar smått omöjligt. För mig handlar det dock om lättnad och inte överraskning när jag hör talas om den forne brevbärarens val att ge ut ”Oh! My Spine” på egen hand. Mycket för att jag tror att de Vahls musik har mycket att tjäna på en position i någon slags autonom mittfåra men även för att jag är ganska trött på att han ständigt buntas ihop med Service ofta ganska ytliga line-up.

I en intervju jag gjorde med de Vahl 2005 talade han om hur målet med hans musik är att ständigt vara framåtskridande (något som gör brottet med ett stillastående skivbolag än mer naturligt), ständigt fylld med en tro på framtiden. Ändå kan jag inte låta bli att känna spår av någon slags förbannad uppgivenhet på ”Oh! My Spine”. Det där vackra som ständigt, och ibland något naivt, närvarade på de två föregångarna – ”Friendly Fire” och ”Secrets Adrift” – lyser nu med sin frånvaro och istället finns en avdomnad realism som sätter sin prägel på hela produktionen.

Strukturen är densamma med korta sammanfogningar av pop och ambient men ”Oh! My Spine” befinner sig ändå inte på samma abstrakta nivå som de två tidigare skivorna utan visar istället en tydligare vilja och ambition. Inte minst genom den underbara ”Kamraten Mittemot (ft. Bruno Bran)” som fullkomligt lyser med ett slags teatralt Hans Appelqvist-uttryck men med ett större vemod.

I och med ”Oh! My Spine” känns det som att Erik de Vahl slutat att utforska sitt musikskapande, något som vanligtvis innebär något negativt men i det här fallet bara resulterar en skiva med mer hjärta och själ, med klarare ambitioner som äntligen infrias istället för att stanna vid det charmerande trevande. Det känns som att Erik de Vahl hittat sitt uttryck och nu istället kan ägna sig åt att utforska världen genom det.