Év of Isis

Év of Isis
Dark Ambition
Beläten

Publicerad: ons, 2013-03-20 21:17

Jag gillar det mörka och febriga tillståndetDark Ambition. Duon Èv of Isis bygger ljudbilder som är så där härligt vaga i konturerna och som för tankarna till muterad 80-talsynt och nu-noise. Konstellationen Èv of Isis är scenografen och musikern Josefin Hinders (Forest) och den amerikanska multimediaartisten Amanda Schoepflin, som bland annat är medlem i gruppen Cathedral X. Ett band som nyligen hyllats av Thom Yorke på Radioheads egen Dead Air Space-blogg. Denna nya svensk-amerikanska vänskap är dokumenterad på kassetten Dark Ambiton som utgivits av det svenska kassettbolaget Beläten.

Musikaliskt kan det beskrivas som Darkwave och duon tar oss med genom hypnotiska och febriga stämningar som byggs kring kvinnornas röster och industriella rytmer. På de avslutande spåren vänds plötsligt musiken. Jag upplever det så i alla fall. Vi spolas tillbaka där det började. Rummet är krökt. Verkligen suddas ut, drömmen försvinner. Kvar är bara den starka känslan som musiken gav.

Så vilar det också något skört över musikenDark Ambition, som särskilt utkristalliserar sig på spår som "Unlease" och det DAF-ringande örhänget "Truding". En vacker kontrastverkan uppstår när de hårda maskinrytmerna möter de viskande rösterna. Det är musik som uppstår när skogsstigen möter asfaltsvägen. När dag blir till natt. I ögonblicket det mänskligt sköra ställs mot det maskinellt hårda blir det som allra vackrast och det är ett grepp som duon behärskar ut i fingerspetsarna. Titeln fångar det bra. Det är både mörkt och ambitiöst.