Evan Parker / John Edwards / Eddie Prevost: Meetings

Evan Parker / John Edwards / Eddie Prévost
Meetings with Remarkable Saxophonists, Volume 1 : All Told
Matchless MRCD81

Publicerad: tors, 2012-05-31 21:50

Med start i maj 2011 inledde den brittiske slagverkaren Eddie Prévost en serie konserter under namnet Meetings with remarkable saxophonists på Network Theatre i Waterloo, London. Evan Parker var först ut tillsammans med basisten John Edwards. Som två av de verkliga giganterna inom den improviserade musiken i Storbritannien och Europa har Parker och Prévost naturligtvis mötts alltsedan de inledande åren i slutet av 60-talet. Men faktiskt ganska sporadiskt. De utvecklades inom två olika riktningar i Londons bördiga improjord. Prévost med AMM där han omvandlade slagverkens ljud till sammanhängande klanger eller texturer om man så vill. Evan Parker gick den mer expressiva vägen och kom tidigt i kontakt med hårdblåsare som Peter Brötzmann, och blev en av huvudfigurerna inom den klassiska europeiska impron.

Men det är egentligen ingen av dessa riktningar som är huvudspåret på denna inspelning. Mestadels handlar det i två långa improvisationer om klassisk frijazz som svänger som tusan. Det är livfullt och om än de uppenbarligen väljer att begränsa spelytan håller de liv i brasan. Det är intressant att höra hur Eddie Prévost hanterar det klassiska trumsetet: rytmiskt, flytande och uppfinningsrikt. Evan Parker å sin sida går från ganska mjuka rörelser till det spottande hårda tenorspelet han utvecklade under 70-talet. Som sig bör är John Edwards inte an basist som passivt håller takten, om än han hamnar något i bakgrunden tillför han nya idéer och leder in musiken på nya spår. Han får också tillfällen att spela solon både med stråke och fingrar.

All Told skriver inte om historien – men det är en fantastisk frijazzskiva med tre musiker som fortfarande kan konsten att vara intressanta. Att höra Parker, Prévost och Edwards är både roligt och spännande.

All Told är den första skivan i serien Meetings with remarkable saxophonists. I pipeline ligger inspelningar där Prévost möter saxofonisterna John Butcher, Jason Yarde respektive Bertrand Denzler.