Eventless Plot Recon

Eventless Plot
Recon
Aural Terrains TRRN0619

Publicerad: tis, 2012-10-23 22:15

Eventless Plot är en trio musiker från Thessaloniki i Grekland, som verkat på den experimentella musikscenen sedan 2002. Förutom de senaste albumen Ikon, som utkom på Granny Records 2009, och nu Recon har de bland annat designat ljud och för konstinstallationer och film. Tillsammans med Good Luck Mr Gorsky har de gjort ett beställningsverk och ljudsatt Victor Sjöbergs Körkarlen till Thessalonikis internationella filmfestival.

Trions varsamma och spröda elektroakustiska kompositioner är sex till antalet. Uttrycket rör sig mellan fri improvisation, elektroakustik, noise och jazz. Förutom traditionella instrument som piano, syntar, klarinett och saxofon, använder trion sig av fältinspelningar, diverse objekt och musikmjukvaran Max/MSP. Till en början känns de musikaliska byggstenarna i de olika styckena disparata, men ju mer jag lyssnar desto mer faller de ned på sin rätta plats. Det finns en tyngdlöshet i musiken som är lätt att tycka om. Vibrerande bilder, svävande instrumentation, mjukvara och elektroniska klangfärger kolliderar i spänstig elektroakustiskt universum.

Eventless Plot har spelat in improviserat material som sedan manipulerats och omformats efter behag. Musikerna har lyssnat till plats, humör och sammanhang och skapat därefter. Resultatet är en rekonstruktion, där slipytan blivit jämnare och fogarna tätats. Visst gick lite av det spontana och oväntade förlorat, men det betalar tillbaka sig i arrangemangens skärpa och slutresultatet blir därmed kraftfullare. Än så länge verkar det i alla fall inte råda någon kris på den grekiska experimentmusikscenen. Det kan vi delvis tacka Eventless Plot för.