Evil Madness Demoni Paradiso

Evil Madness
Demoni Paradiso
12 Tonar, BOR-12T47
(electronica)

Publicerad: tis, 2009-09-29 22:41

Av missvisande gruppnamn går Evil Madness rakt upp i topp. Denna nordiska supergrupp – bestående av BJ Nilsen och hans isländska vänner Jóhann Jóhannsson, duon Stillupsteypa och Pétur Eyvindsson som i blå superhjältetrikå kallar sig DJ Musician – gör inte ond musik utan syntetisk, mörk och skön krautambient. Albumtiteln ”Demoni Paradiso” är ungefär lika entydig. Som Lucifer, antingen latinets hin håle eller den ljusbärande ängeln. Välj själv.

Plattans 13 låtar bär titlar som anspelar på italienska skräckfilmer eller kunde vara rader ur Dantes ”Den gudomliga komedin”. Hårt på ytan, men det musikaliska uttrycket är lika harmoniskt som någonsin Harmonias eller Kraftwerks. Kärleken till krautrock märks, liksom digital nutid. De oscillerande rytmerna rullar enligt tidiga synthars 16-delslogik med melodier på topp som inte suttit fel på en tidig Aphex Twin-skiva.

Evil Madness har passerkort in på synthmuseet. De blandar epokers och maskiners specifika ljud och beteenden. Korsar klockklingande arpeggiatordans med svulstiga ackordmattor. Knyter finvirkade melodiknutar till grova syntarrangemang. Ljud som varit peststämplade sedan Keith Emersons och Jean-Michel Jarres storhetstider återuppstår. Och det funkar.

Vem som spelar vad, på vilket instrument och på vilken låt framgår inte. Man får fantisera. Det känns som ett grupparbete, där medlemmarnas musikaliska temperament förenats kring en kreativ idé. BJ Nilsen, får jag för mig, vars egen musik ofta är stillsamt suggestiv, har kanske snickrat ihop den ljudande ramen. Jóhann Jóhannsson nyklassiska stil hör jag inte alls, möjligen ingick han i Stillupsteypas rytmbaserade falang.

Med så olikartade röster är det anmärkningsvärt att resultatet blivit så pass homogent. Bakom ”Demoni Paradiso” rymmer utan tvivel en konceptuell idé, men någon mallad ”konceptplatta” har det inte blivit.

Kul också att digital kollektivmusik, som M.I.M.E.O. hittills varit rätt ensam om att företräda, fått en värdig nordisk representant i Evil Madness. Vågar man hoppas på nordisk turné?