Evil Madness

Evil Madness
Super Great Love
DeMEGO018C

Publicerad: tors, 2011-09-22 00:17

Isländsk-svenska supersynthgruppen Evil Madness byter ständigt fokus och har med sin fjärde platta tagit sig fram till dansmusiken. Och nu snackar vi köttig 80-talsdisco för parningslekar, inga halvskumma rytmer som man vickar på tårna åt medan man läser Deleuze.

Super Great Love är en nästan porrig kärleksförklaring till musik som jag bara vagt har en relation till, så må ni ursäkta mina yxiga referenser. Ibiza? Human League? EBM? Italo-disco? Trainspottare kan fröjdas, både för släktskap och patenterade synthljud, för det är tveklöst kärlek involverat i den musik som vid en hastig lyssning kan förefalla vara parodi. Trots allt är det meriterade musiker som står bakom: BJ Nilsen, Johann Johansson, Pétur Eyvindsson, Helgi Thorsson och Sigtryggur Berg Sigmarsson från Stilluppsteypa.

Så var går det snett? Förmodligen i mina öron. Trance och eurotechno må vara funktionell musik på partyt, allvarligt talat, men som vinyl i stilla soffan blir jag inte ens uppjagad, bara misstänksam. Det finns en del smarta hookar här och var och en del vilda, galna, drömska element, men i stort sett rör sig musiken alltför nära det nostalgiska. Men inte på det sätt som till exempel hypnogogiska Pocahaunted och The Skaters förhåller sig till sina ungdomsdagars 80-tal, snarare verkar Evil Madness ha ägnat mer tid åt att krana fram rätt ljud än att skapa en musik de själva bottnar i.

Men det finns undantag. Särskilt på "Exciting New Games" faller allt på plats, en stram basgång, en ilande powersynth, det finns en minimalistisk fräckhet som lockar ner i djupet. Men det är undantaget, tre minuter långt, en ambition som jag saknar och bara hittar små spår av på andra håll.

Ändå - och här röjer jag min kluvenhet - lyssna på Super Great Love! På något märkligt sätt kan jag inte avfärda den som retro-disco eller synthfetisch. Det beror inte enbart på kontexten, utgiven som den är på Editions Mego, men jag kan ha fel där också. En vinglande upplevelse, ointressant på ett attraktivt sätt.