Fab Lab New Age

Fab Lab
New Age
Ten Point 003 (Naxos)

Publicerad: fre, 2011-02-04 00:38

Fab Lab är musikern Mårten Falk, kompositören Christopher Anthin och poeten Erik Bergqvist. Med sig har de musiker som violinisten Anna Lindal, saxofonisten Johan Arrias, slagverkaren Per Anders Skytt med flera. På skivan New Age har Fab Lab bearbetat och ställt samman kompositioner från nära 20 inbjudna svenska kompositörer och skapat ett 54 minuter långt verk där remixer och tolkningar varvas så det står härliga till. Inte så att de enskilda verken blandas i så stor utsträckning, de följer ett i omslaget medföljande schema, men varje separat stycke saknar täta skott mellan komposition, tolkning och remix. Man vet inte vad det är och det är också det som är själva poängen. Att de sammanlagt 40 delarna sedan byggs ihop via överlappningar till ett kontinuerligt verk ger en form av sammanhang, om än inte alltid så tydligt. Grundkompositioner kan till och med återkomma, men i nya skepnader.

Det finns en hel del intressant på New Age, inte minst på ett metaplan. I det medföljande pressmeddelandet slås fast att ”Fab Labs "New Age” är en omprövning av vad en interpretation kan vara.” Det ligger något i vad de säger, jag kan inte dra mig till minnes något liknande projekt. Närmast till hands ligger väl remixalbum, men de har ju oftast kompositören/låtskrivaren som sammanbindande länk, här är det istället den som remixar som länkar samman. Dessutom finns oftast en offentlig originalversion till hands, vilket det inte gör här. Det här handlar således om något annat.

Så visst finns det nya förhållningssätt i den mycket ambitiösa New Age. Men vad leder dessa till? Man ska nog akta sig för att dra för stora växlar på att det inte snabbt dyker upp några enkla svar. I vilket fall föder det tankar om musikens olika roller och hur den skapas och tolkas, vilket är nyttigt och dessutom ovanligt.

Musikaliskt då? Här är jag långt ifrån övertygad. Spännvidden är mycket stor, house, friformrock, kammarmusik, progrock, körsång, noise med mera. Det finns flera mycket spännande delar och övergångar. Exempelvis Martin Q Larssons ”Alatonia” sträva gitarrcirkulation och Magnus Nyströms betydligt vänare ”Kite flying on open roofs” fylld av fågelkvitter, basfiol och andra instrument och övergången mellan de båda. I Mårten Falks ”Kleinkunst” byggs mystiska stämningar upp och Anna Lindals fjäderlätta violin i Ole Lützow-Holms ”Ark 3” hade jag gärna hört mer av än den minut som erbjuds (hon återkommer dock två spår senare). Detta trots att bladet vänds till bra gitarrspel av Mårten Falk (?) på samme Lützow-Holms ”Ark 5”. Osäkerheten i Mårten Falks egna ”Kleinkunst” är också tilltalande.

Men alla intressanta delar till trots – det finns dessutom det som är mindre intressant. Som när Sven-David Sandströms ”Guitar sounds för King David” framförs som muterad house med svårtydd ekosång av Erik Bergqvist. Kul ett tag, men sedan? Och om inte Sandström varit kompositör – har jag svårt att lämna sightseeingkänslan bakom mig. Musikaliska verk passerar revy, precis när det börjar bli intressant rusar bussen vidare mot nya hörvärdheter. Då är det som att projektet ställer sig i vägen för sig självt. Vilket dessvärre inte är ovanligt när musiken blir ett projekt.

Med tanke på att skivsläppet samkördes med en debatt om var gränserna går för hur musik kan och får tolkas, är det synd att det inte medföljer en text i konvolutet. Inte som ska slå fast några sanningar, men rimligtvis har de deltagarna en hel del funderingar kring att lösa upp tolkningstvången i den komponerade musiken. Det skulle vara intressant att få ta del av dem under lyssning.

Bland övriga kompositörer finns Malin Bång, Janne Schaffer, Jesper Nordin, Ralph Lundsten, Lars Carlsson med flera.