Farmers by Nature Out of this world’s distortions

Farmers by Nature
Out of this world’s distortions
Aum Fidelity AUM067 (Forsyte)

Publicerad: sön, 2011-11-13 23:56

Det andra albumet av denna mycket fina trio med trumslagaren Gerald Cleaver, pianisten Craig Taborn och basisten William Parker. Sex låtar av improviserad musik tillägnad tenorsaxofonisten Fred Anderson som gick bort dagen innan denna inspelning som gjordes i Brooklyn den 24 juni 2010.

I centrum står den 18 minuter långa ”Tait’s traced traits”, en briljant låt med både intensiv och speciell jazz. Framförallt är det rytmiken som står ut. Tempot är högt och alla tre spelar rent punktmässigt. Det är ett grymt driv och alla tre gräver sig djupare och djupare ner i materialet. Craig Taborns piano rullar på klangerna, medan Parker och Cleaver studsar fram utan att för den skull bli yviga. Samtidigt är det mycket kontrollerat. Frijazzens karaktäristiska stegringar uteblir, trion väljer istället andra vägar.

Att Craig Taborn har en ganska romantisk sida är inget nytt. Den kommer fram på några av låtarna. Inte minst i den långsamma ”For Fred Anderson” som inleder skivan. Musiken finner motsvarighet i omslagets bild av träd i dimma: vackert, eftertänksamt och välspelat. Mellan det romantiska skimret och viljan att ta det vidare sker spännande saker. William Parker börjar titellåten ”Out of this World’s Distortions grow Aspens and Other Beautiful Things” med vackert solo med stråke. Också här dyker Taborns romanticism upp.

Skivan tar en del intressanta vändningar. Rytmiken i den snabba ”Cutting’s gate” skiljer sig dramatiskt från den på ”Tait’s traced traits”. Här flyter Gerald Cleaver fram i rytmerna med lösa men distinkta slag, Craig Taborn nästintill snuddar vid klaviaturet och William Parker spelar snabba improvisationer med stråken. Något rytmiskt centrum är svårt att finna. På ”Mud, Mapped” är den upprepade rytmiken desto tydligare, och alldeles strålande faktiskt.