Fennesz Bécs

Fennesz
Bécs
Editions Mego eMEGO 165

Av: Daniel Persson

Publicerad: fre, 2014-05-02 16:47

Bécs är Fennesz's första skiva på sex år, bortsett från ett par samarbeten och ett soundtrack. Förra skivan Black Sea är enligt min mening en mycket underskattad skiva, den fick inte lika mycket uppmärksamhet som Vienna och i synnerhet inte som Endless Summer som till och med återutgavs för ett par år sedan. Vienna och Black Sea är två relativt mörka skivor i jämförelse med Endless Summer som är den skiva som satte Fennesz på kartan vad gäller elektronisk shoegazeinspirerad drone. Fennesz har ett karaktäristiskt spelsätt med gitarr processad genom elektronik och få kan mäta sig med honom, möjligtvis Tim Hecker i så fall.

Endless Summer släpptes på Editions Mego och nu är det dags för samma bolag att släppa Bécs. En skiva som temamässigt sägs vara en uppföljare till det soldränkta mästerverket Endless Summer, som lät precis som sin titel. En något ljusare och mer melodiös skiva än föregående Black Sea är alltså att vänta. Precis som Tim Hecker på sin senaste skiva, börjar även Fennesz utforska traditionella liveinstrument men inte alls i lika stor utsträckning som Hecker.

Första spåret "Static Kings" börjar just med soldränkta gitarrer, men även något som låter som en akustisk gitarr och en man vid namn Werner Dafeldecker spelar bas. Det låter alltså som vanligt men ändå inte riktigt. Gitarrvägg dränkt i elektronik med bas och även livetrummor på ett par spår.

Andra spåret "The Liar" är taggig och ganska bångstyrig men det blir aldrig för mycket disharmoni. "Limanity" är ett av mina favoritspår, det låter som en lycklig Loren Connors fått tag på Fennesz's gitarr. "Pallas Athene" är något av ett mellanspår, det händer inte så mycket och påminner lite om William Basinski. Låten "Bécs" låter som man väntar sig att Fennesz ska låta, en ljudvägg med glimrande melodier. "Sav" är ett något mörkare dronestycke och på sista spåret "Paroles" dyker den akustiska gitarren upp igen med en melodi som låter lite som något av Tape.

Fennesz verkar inte vara ute efter att utmana och förnya sig, så som exempelvis Oneohtrix Point Never och Tim Hecker har gjort. Men det gör inte något, man får ungefär vad man hade hoppats på och det är en fantastiskt vacker skiva.