Fennesz Seven Stars

Fennesz
Seven Stars
Touch Tone44V

Publicerad: tors, 2011-09-22 13:09

Österrikaren Christian Fennesz står fast i sin gitarrbaserade electronica på den nya tiotummaren Seven Stars. Fyra låtar där han söker en tydlig lätthet men samtidigt tillför trummor på en av dem som ett nytt element. Två av dem är ”vanliga” Fenneszlåtar, en är mer experimentell och den fjärde – titellåten – förstår jag mig inte riktigt på.

Till skillnad från den förra skivan Black Sea, arbetade Feenesz snabbt med Seven Stars, under tre veckor i januari 2011 spelades den in och mixades i Amannstudion i Wien. Även om de fyra låtarna trots allt har flera gemensamma nämnare finns skillnader. I treminutaren "Liminal" återfinns det karaktäristiska soundet av Fennesz gitarr. I den täta men ändå lätta ljudbilden glittrar klangerna som kretsar kring den enkla ackordsföljden. Raderade anslag gör dock ”Shift” till en skönt svävande historia. Parallella stråk av gitarrer och syntar bearbetas i dator och blir en ljus och finstämd våg av klanger. Jag tänker på bolagsbrodern Phill Niblocks konserter där han samtidigt projicerat filmer på människor i Asien. Bra!

”July” skiljer sig med sin experimentlusta. Det finns fortfarande en ljudlig väv som håller samman låten, men insticken är fler och bryter av mer än spelar med. Det skapar motstånd, samtidigt som den också är mörkare än de andra.

Titellåten förstår jag mig däremot inte på. Att Steven Hess för in trummor i musiken är det inget fel på i sig, men själva låten är riktigt tråkig. Ingen mystik och ingen spänning, istället en form av feelgoodmusik med rena gitarrer och märkligt bloppande keyboardljud från en svunnen tid. I dessa retrotider kanske det funkar för många, för mig håller det dock inte.

Men som sagt. Det är bara en av tre. De andra håller god Fennesz-klass.