Fern Knight Music for Witches and Alchemists

Fern Knight
Music for Witches and Alchemists
VHF #101

Publicerad: mån, 2009-10-26 01:36

Fern Knight är en mycket trevlig överraskning från skivbolaget VHF. Bolagets vanligtvis svårdefinierade och utflippade musik är här utbytt mot starka melodiska låtar av gitarristen, cellisten och sångerskan Margie Wienk från Philadelphia. Till sin hjälp har hon bland annat Espersmedlemmarna Meg Baird på sång och Greg Weeks som har spelat in och bidrar med ”acid leads” som kan översättas till underbart psykedeliska gitarrinslag.

Redan från inledande ”Song for Ireland” hörs det starka inslaget av den brittiska folkrocken som utvecklades av grupper som Pentangle och Fairport Convention på 60-talet. Men Wienk skriver in musiken i nutiden med sitt utvecklade sinne för medryckande melodier, instrumentval och detaljer. Mörka änglar övervakar musiken med sneda leenden på läpparna.

”Song for Ireland” är bedårande vacker. Wienks väna sång lånar respektfullt fraseringar från folkmusiken och parar ihop det med andrastämmor och ett enkelt fingerspelande gitarrkomp. I bakgrunden hörs Jesse Sparhawk leka fram tonerna från en harpa och Wienks drag på cellon.

Även om Fern Knight kan räknas in i den fria folkinspirerade musiken drar de åt ett eget håll. Inte minst med klarheten i låtarna, att de inte vecklas ut i improviserade partier utan uppvisar en påfallande fast struktur. Men också i att många av bandets åtta medlemmar tillför nya färger med okonventionella instrument. Förutom nämnda Sparhawks harpa och Wienks cello; Chris Saraullos såg, Alec K Redfearns fantastiska accordionspel och Orion Rigel Dommisses harmonium.

Det stora inslaget av skiftande instrument tynger inte ner ryggraden i form av Wienks sång och gitarrspel. Snarare bildar allt tillsammans en smakfull helhet med en mångfald detaljer som förgyller och får musiken att sprudla. De är inte heller rädda för att välja bort. I början av ”Murder of Crows” räcker det att gitarren och sången lyfts fram av accordion och harmonium. Det blir alldeles underbart ändå! Samtidigt är det ett enkelt sätt att styra dynamiken. När Greg Weeks acidgitarr kommer in i följe med ett starkare gitarrkomp och en droneton lyfts låten upp några snäpp utan att hamna i larm och bli skrikig.

”Music for Witches and Alchemists” är fylld av uttrycksfulla sånger som det finns all anledning att ta till sig. Spring och köp!