Kopros Lithos
MultiKulti MPI013
Agustí Fernández/Joan Saura
Vents
Psi 11.01

Publicerad: ons, 2011-05-18 23:35

Två nya skivor där den spanske pianisten Agustí Fernández sätter prägel. Dels i supergruppen EFG Trio med den omtalade trumpetaren Peter Evans och saxofonisten Mats Gustafsson och dels i ett samarbete med den gamla vännen Joan Saura från Barcelona. I båda fallen träder två karaktäristiska drag fram, å ena sidan det mycket fysiska angreppssättet, å andra hans drivna sätt att träda in i pianots innandöme och preparera strängarna med diverse attiraljer.

Fernández och Gustafsson har en gemensam historia alltsedan slutet av 90-talet då de båda spelade duo i Harald Hults skivbutik Andra skivor i Stockholm. Från och till har de spelat tillsammans sedan dess; som duo (bland annat på skivan Critical Mass på bolaget Psi 2006) men också i Barry Guys New Orchestra. På Kopros Lithos som spelades in på Dragon Club i polska Poznan i december 2009 får de hjälp av trumpetaren Peter Evans.

Det är en fantastisk skiva! Fysikaliteten binder samman de tre, men explosionerna är förhållandevis få. I inledande ”You displaced me by your singing” kommer de från tre håll, Gustafsson gräver sig djupt ner i barytonens skorrande klang, Peter Evans drar långa raka linjer med trumpeten när han inte stöter fram klanger i snabba inspel och Agustí Fernández rasslar med något inne i pianot och spelar med dämpade toner. Gemensamt förflyttar de tyngdpunkter, bygger upp intensiteter, förändrar och leder in musiken på nya stigar. Jag gillar att det ändå inte är för splittrat, någon form av gemensamt tankegods tycker jag mig ana. Om det sedan är förutbestämt eller skapat i stunden låter jag vara osagt.

Musiken är varierad. I ”My ears were ringing” finns ett svagt dronande element, men också starka och klättrande arpeggios från Fernández piano, vilka också återkommer i ”As each note rang true”.

Alla tre tycks trivas av sällskapet. Peter Evans är absolut på styva linan, men tar fram en större palett än den rent ekvilibristiska. Med sitt fysiska spel som bottnar mycket i studierna för Xenakis är Fernández en av mina absoluta pianofavoriter och Mats Gustafsson är lysande. Han visar upp ett mycket brett spektrum, allt ifrån hans säregna primalskrik till droner, bubbel och riv. När Evans och Fernández öser ut toner i slutet av ”My ears are ringing” är det Gustafsson som smeker fram långa toner ur saxen.

Medan Kopros Lithos är helt akustisk drar Vents med Fernández/Saura åt det elektro-akustiska. Dramatiken är stor i deras händelserika musik. De traditionella pianoklangerna träder tillbaka för de preparerade. Exakt vad Joan Saura gör med sin ”sampling keyboard” och ”live-electronics” törs jag dock inte riktigt säga. Att han återanvänder och modifierar Agustí Fernández klanger är dock inte orimligt. Hur som helst tar han och får han mycket plats. Stundtals sätter han större prägel på musiken än Fernández. Exempelvis är de elektroniska svischandena i ”Gregal” tongivande. Här är det också spännande att höra hur såväl elektronik som piano tar formen av slagverk. Att Cecil Taylor är en viktig inspiratör för Fernández är i detta avseende mycket tydligt.

Joan Saura är inte den typiske elektronisten inom improvisationsmusik (i den mån det nu finns någon sådan). Ljuden har en klang som mer påminner om mäktig elektro-akustisk musik än taggig och rå elektricitet. Det kan till och med handla om litet fuktiga elektroniska syntmoln som byggs upp i ljudhorisonten.

En annan fascinerande sak är hur tydligt de arbetar fram musiken. Kanske inte så konstigt med Fernández fysiska spel, men det är samma sak med Saura. De jobbar i flera lager, vilka jag är övertygad om sker i stunden. Jag har svårt att tänka mig att de lagt till något i efterhand. Agustí Fernández och Joan Saura är vänner sedan 30 år tillbaka i tiden och har samarbetat musikaliskt under många år. Denna inspelning, som kom till stånd efter att Evan Parker hört dem i Barcelona och ville att de skulle spela in för hans bolag Psi, är gjord mellan juli 2009 och februari 2010.