Fernandez/Zach_Germinal

Agustí Fernández / Ingar Zach
Germinal
Plastic Strip PSPCD708

Publicerad: sön, 2009-10-04 23:37

Spanjoren Agustí Fernández och norrmannen Ingar Zach gav sig i början av 2006 in i Esutdio Rosazul i Barcelona för att spela in. Resultatet blev sex långa spår som förpackats under titeln ”Germinal” för utgivning på det norska bolaget Plastic Strip.

Det är förstamötet mellan Agustí Fernández piano och Ingar Zachs slagverk. Den förstnämnde har sedan 80-talet spelat med många av de stora namnen inom improv; Derek Bailey, Evan Parker och John Butcher för att nämna några. Ingar Zach är medlem i den strålande trion Huntsville och har också en rad spännande skivor bakom sig, både solo och i olika namnkunniga konstellationer.

Musiken bjuder i stora drag på lågmälda improvisationer. Tillsammans arbetar musikerna koncist och vältajmat och det dynamiska samarbetet suddar ut konturerna mellan instrumenten. Ingar Zach spelar innovativt och slagverkstonerna ringlar fram med hjälp av ett brett spektra av ljudgeneratorer – fickfläktar, stråkar, pingisbollar, skålar och kedjor används effektivt. Agustí Fernández har en mer dramatiskt och långsam stil, vilket draperar musiken i ödestoner. Jag kan höra lite Iannis Xenakis i hans uttryck.

I stunder bryter dock musiken ut i exaltering. ”Arcano” är ett tydligt exempel, där ögonblicksmusiken infernaliskt spottar, fräser och gnyr. Det ebbar ut i ett urladdning där musiken dånar som åskviggar. ”Hidromiel” fortsätter på samma oväderstema och musiken ger en känsla av att befinna sig i ett plåtskjul, medan en orkan rasar utanför. Det börjar i stiltje, för att explodera i mitten och slutligen tonas ut i ett lugn.

Avslutande ”Capaz de luz” har istället en smäcker figur och flyttar sig i små rörelser. Ingar Zachs slagverk smyger fram mellan disparata pianotoner, och det skapas en långsam och vacker dramatik.

”Germinal” är uppfriskande fri och musiken flyttar sig mellan olika riktningar och genrer – hela tiden med en fot ”utanför boxen”. Det är ett intressant möte, där musikerna lyssnar in och agerar ut. De olika uttrycken sammanfogas till en vacker helhet, som går igenom allt från det rigida till det explosiva.

(Recenserad 2008)