FME Cuts

FME
Cuts
OkkaDisk 12061

Publicerad: mån, 2009-11-02 00:09

Till en början infinner sig en liten besvikelse när jag lyssnar på Free Music Ensembles senaste skiva "Cuts". Även om den är inspelad (oktober 2004 i Oslo) ungefär samtidigt som gruppen uppträdde på New Perspectives-festivalen i Västerås, skiljer den sig markant från min minnesbild av festivalkonserten.

Det noterade materialet och unisona spelet har fått träda tillbaka på "Cuts". Det finns, men är inte på långt när lika framträdande. Helt fri musik är det dock inte, De yttre formmässiga ramarna styr upp musiken ganska hårt. Exempelvis börjar inledande "Other Side Up/Boadas (for Joan Miró)" i högt tempo. Ken Vandermarks barytonsax glöder av hetta. Spelet är expressivt och extremt laddat. Ljudet från norske Paal Nilssen-Loves trummor är slamrigare än vanligt och ljudbilden bottnar mer i rock än i jazz. Men formen förändras, i del två ("Boadas") sjunker tempot drastiskt, Nate McBrides bas får en mer framskjuten och sammanhållande roll med enkelt, vackert komp. Vandermark byter till klarinett som han ömsint smeker fram tonerna ur medan Nilssen-Loves vispar sakta rör trummorna.

Ett kännetecken för "Cuts" är just att musiken byggs upp i partier. Samma låt kan ha upp till tre olika partier som skiljer sig markant mellan varandra. Inom partiet är däremot formen någorlunda konstant. Delarna skiftar väldiga i temperament, tempo och intensitet – svettig frijazz, groove, porösa partier av både ömhet och sorgsenhet, upphackade rocktendenser.

Och visst behärskar musikerna i FME de olika formerna. Shellactributen "Broken (Sentence) Broken" har en nära nog riffliknande uppbyggnad medan den svettiga frijazzen återkommer på flera ställen. Jag fastnar nog ändå mest för de lugnare partierna då Ken Vandermark spelar klarinett. På "Static (A hundred Yards) Static (for Antoni Tàpies)" spelar han lysande. Det är så nära, så fullt av kärlek, men ändå med en viss känsla av ödslighet. Här finns också några unisona partier med Nate McBride.

Efter upprepade lyssningar suddas min inledande besvikelse ut mer och mer. Nya intryck dyker upp och nya detaljer träder fram. Men det når ändå inte riktigt fram till konsertminnet från Västerås och gruppens förra skiva "Underground".