Francisco López untitled (2005)

Francisco López
untitled (2005)
Anoema Recordings 030

Publicerad: tis, 2009-11-24 11:24

En sofistikerad och fascinerande ljudshow skulle man kunna kalla Francisco López nya skiva ”untitled (2005)” på det finländska bolaget Anoema för. Detta under förutsättning att man inte förknippar show med tjo och tjim. Fyra kompositioner varav två har naturen och en har ljudförflyttningar i byggnader (”building transmissions”) som ljudkällor. Den fjärde är framförd av Zeitkratzer Ensemble. Man förs med och ställs inför igenkännande, olika stämningar och nya ljudliga upptäckter. Det är filmiskt i bemärkelserna att utsnitt av verkligheten dyker upp i tanken och att du själv kan skapa dina egna bilder.

Naturen är ett känt tema inom den nutida elektroniska ljudkonsten. I Soundofmusic har vi tidigare skrivit om såväl Chris Watson som BJ Nilsen (läs intervju i nr 3/06) och Anders Dahl. Båda av López naturinspelningar är relativt obearbetade. I ”untitled #178”, där ljuden är inspelade vid en sjö i Brasiliens Amazonas 2005, blir djungeln nästan fysiskt påtaglig. Ett sorl av bakgrundsljud, läten från djur passerar, en tystnad som nästan blir oroväckande. Liksom i ”untitled #183” (inspelad i Québec somrarna 2002 och 2005) känns tidsaspekten viktig. Med längder på 17 respektive 25 minuter hinner man placera sig i miljön, smälta in i den och göra sig mottaglig.

”untitled #177”, där ljuden kommer från byggnader i Bangkok, är mer stämningsskapande, stundtals rent klaustrofobiskt. Uppförstorade ljud svåra att härleda men som ger upphov till frågan: Vad fan pågår på andra sidan väggen?

I sammanhanget blir ”untitled #111 (for jani christou)” väldigt spännande. Med tio musiker varav nio spelar på traditionella instrument – bland annat Ulrich Krieger på sax och Franz Hautzinger på trumpet – och den tionde står för ”live sound” tror man lätt att det ska bli något helt annat än övriga kompositioner. Så enkelt är det inte! Även om jag tycker mig finna ett annorlunda djup, mer akustiskt, i de på instrument skapade ljuden, så är skillnaderna i ljudbilden inte så milsvida jämfört med ”untitled #177”. Utdraget spel formar en ljudlig och sammanhållen formering som sakta rör sig framåt med olika intensitet. Några hörbara toner hörs inte, snarare handlar det om lager av olika ljud som samsas och skapar en imponerande komposition.

Överhuvudtaget lyckas López mycket väl med att dra in mig i musiken och låta mig inspireras och fascineras. Ett gott betyg.