Francisco Lopez_Richard Francis

Francisco Lopez & Richard Francis
In De Blaauwe Hand
Brombron #14

Av: Sven Rånlund

Publicerad: tors, 2009-12-03 16:06

I stereoapparaternas barndom gjordes det musikskivor som man skulle kalibrera ljudsystemet med. Den mest kända är nog Enoch Lights Persuasive Percussion, då som nu ett ”måste” i varje nördig samling (texterna på konvolutet är så detaljerade att man nästan ser framför sig när pappan rättar till högtalare och ljudnivåer innan familjen släpps in i allrummet för att att lyssna på underverket).

Som en modern variant kan man använda Francisco Lopez & Richard Francis In De Blaauwe Hand, ett 66 minuter långt ljudkonststycke perfekt när man behöver checka hur subbasen runt 20 hz står sig mot står sig mot diskanttopparna i 5:1-systemet. Okej, det handlar om mer än så.

Spanjoren Lopez, en av vår tids hotshots inom den fältljudbaserade ljudkonsten, har samarbetat med nyazeeländaren Richard Francis i ett konstprojekt i Nijmegen i Holland där de utifrån mikroskopiska ljud arbetat sig fram till en lång, gemensam komposition. Eller som skivbolaget förklarar: ”Working with very small seed source sound samples that were exchanged between them, two intermingling compositional paths unfolded in two parallel small studios. In a short but very intense period of time a whole world of very delicate and subtle materials arose.”

Lika statistiskt som stycket skenbart kan tyckas, lika hisnande dynamiskt är det i frekvensdjup och över tid. Det är anmärkningsvärt hur mycket de här mikroskopiska inspelningarna av elektroniska och akustiska ljud tillsammans med olika slags tongeneratorer växer och växlar från det knappt hörbara till det överväldigande.

Hemmastereon - jag skulle inte rekommendera lyssning i hörlurar - ställs på prov under den dryga timmen: det börjar maskerat, nästan omärkbart i djupet av basregistret under fem minuter, in kommer pulserande ljud, diskanta ljud, tillfälliga mekaniskt skärande kaskader som vore det högfrekvent lava ur dessa basiska vulkaner. Så plötsligt skifte i ljudbilden, jag blir yr där jag sitter, tio minuter och uppfylld, tjugofem minuter och insnärjd, fyrtiosju minuter och översköljd, sextiotre minuter och bedövad av den lågfrekventa tystnaden mina öron inte längre uppfattar men uppenbarligen andra delar av kroppen.

På frågan om det här är musik svarar jag – pass. Eller, det är så klart. Francisco Lopez är en fantastisk ljudkonstnär som bryggar över olikheter och ojämnheter med ljud hämtade på fältet eller sprungna ur studion. Richard Francis känner jag inte till, och vem som gör vad är förresten omöjligt att höra på In De Blaauwe Hand. En lysande utgåva i Brombron-serien, smakfullt paketerad i marinblått, handvikt pappfordral. Origami för öronen.

Youtube: Georges gitarr

Spellista: Don Cherrys 70-tal

Cherry

Youtube: TD live in Coventry