Francois Tusques La Jungle du Douanier Rousseau

Francois Tusques
La Jungle du Douanier Rousseau
Improvising Beings 24

Publicerad: tors, 2014-11-20 20:51

Pianisten François Tusques är en legend inom fransk improviserad musik. Redan i mitten av 1960-talet laborerade han med frijazz och spelade med många av de amerikanska jazzmusiker som befann sig i exil i Europa, Don Cherry, Sunny Murray, Alan Silva för att nämna några. Sedan dess har han varit något av en ledarfigur på den franska scenen.

På nya La Jungle du Douanier Rousseau visar han hur bra det går att blanda jazztradition med fria improvisationer. Hans pianospel är underbart avslappnat, ackorden glider fram utan att någonsin bli menlösa. Små detaljer skapar lyster, fraser löses upp eller skjuts in, en och annan avig ton träder fram, tydliga melodier uppenbarar sig, Monk och andra legender citeras, inte minst den underskattade Dick Twardzik som får en låt tillägnad sig. Den fint klinkande ”Orgue à bouche” bryter av med sin upprepande karaktär. Skivan är ett underbart exempel på när det till synes enkla får ta plats. Men skenet bedrar naturligtvis. Att spela som Tusques gör här kräver enorm kunskap, känsla, precision och erfarenhet. Något han visar att han har.

Men han är inte ensam, han har två tenorsaxofonister med sig, Alexandra Grimal och Sylvain Guérineau som ligger i var sin kanal, men man vet inte vem som ligger i vilken. Den ena är mer sammansatt och konsistent men också litet försiktigt nyfiken medan den andra är mer direkt och påträngande, vassare och mer vildsint. Något märkligt spelar saxofonisterna sällan samtidigt. Skivan blir därmed en form av avlösande duoinspelning med Tusques som konstant. Men ju mer jag lyssnar desto mer gillar jag hur de olika rösterna påverkar soundet och sättet man uppfattar Tusques piano.

Skivan är inspelad i februari 2013 på Ackenbush i franska Malakoff.