Frank Rothkamm: Frank Genius

Frank Rothkamm
Frank Genius Is Star Struck
Flux Records FLX 10

Publicerad: tis, 2009-09-29 09:44

Frank Holger Rothkamm är konceptkonstnär och elektronisk musiker, ursprungligen från Berlin, men numera sedan länge verksam i USA. En hel del av hans verk är ganska omfattande projekt med ett ben i konstlivet och ett i musiken. Hans klingande uttryck är tungt elektroniskt. Det är ingen tillfällighet att han samarbetat med Per Svensson i Sverige. Det här albumet däremot är underbart okonceptuellt; det är kul och öppet. Gå gärna in på Fluxrecords hemsida och titta på den nästan studentikosa presentationen av den skivan. Efter att ha lyssnat på Ibitsus och DJ Olives nya skivor köper jag gärna den här glättiga självironiska (och därmed självupptagna) humorn.

Tolv låtar presenteras i skuttig elektronisk popdräkt, ”Chelsea Girl”, ”La Vie”, ”Elvis”, ”Looking at the Bible” är titlar som ger en fingervisning. Han har mixat om inspelningar och lagt på egen text blandad med andras. Känt och okänt. Plötsligt låter det som Edith Piaf för att i nästa stund dunka tungt. Sentimentalitet blandas med ironi. Orden ger ingen djupare mening, de upprepas som de klichéer de är: ”Give me a good hard fuck” upprepas i ”Looking at the Bible”, ”Fame and Fortune” är den träffande avslutningen på ”Elvis Presley”, ”Total pervers Seigneur” är hela texten till ”Ascending Megablast”.

Frank Rothkamm har gjort ett befriande album som också blir en bitsk kommentar till allt det allvar som omger den experimentella elektronik- och konstscen han själv är en del av. Så är det ganska bra också, tätt, svängigt. Det är ett grymt rytmiskt album med skärande klanger.