Fredrik Ness Sevendal No Foly Bow

Fredrik Ness Sevendal
No Foly Bow
Humbug 066/Apartment 027

Publicerad: tis, 2010-01-19 02:24

Norske Fredrik Ness Sevendal (verkar i Oslo av vad jag förstår och spelar även i band som Slowburn, Del, Kobi med flera) spelade in ”No Foly Bow” mellan 2004 och 2006. Den kom ut under förra året som delad utgivelse av bolagen Humbug och Apartment records och är enligt omslaget ”inspelad i hemmet och här och där i Norge”. Och visst ger den sken av att vara en lo-fi-skiva, om än mer till attityd än till ljud (vilket är riktigt bra).

”No Foly Bow” är sju låtar som kan ses som en välspelad instrumental lovsång (sic) till gitarren. Förutom några enstaka andra instrument handlar det uteslutande om gitarrer. Hemmabyggda låtar där lager lagts på lager, inte som mattor utan som väl avvägda och förhållandevis luftiga låtar med avgränsade melodier eller färgrika droner, eller både och.

Fram träder mullrande feedback, pulserande ekon, psykedelika, långsamma och distade ackord samt fingerspel på stålsträngad gitarr. Man hittar lätt ljud och melodier man kan hänga upp lyssnandet på.

Det är ändå en ganska sökande skiva där långsamma och harmoniska tillstånd eftertraktas, men som också då och då störs av disharmoni och noise. Dronerna vibrerar (om än inte alltid så länge eftersom flera av låtarna endast är runt tre minuter) och låten ”Gamle Gudbrand” är en av favoriterna. En på trumma sakta slagen rytm som föräras av bland annat stråkdrag på ett stränginstrument jag inte riktigt vet vilket det är. Hypnotiskt och österländskt klingande. Riktigt bra! En annan favorit är ”The Chimney Sweeper”. Drone, noise och fingerplock i en fin blandning.