Fredrik Nordström String

Fredrik Nordström
String
Moserobie 081 (Plugged)

Publicerad: fre, 2012-10-12 07:53

Fredrik Nordström på altsax genom en hel skiva! Dessutom med dubbeltrio där basisten Torbjörn Zetterberg och trumslagaren Christopher Cantillo ställs jämte Caroline Waldemarsson (violin), Jonna Inge (viola) och Emma Beskow (cello). Den nya skivan ”String” är fylld av angenäma överraskningar. Nordströms nyfikenhet och ovilja att binda sig vid ett specifikt uttryck gör honom speciell på den svenska jazzscenen, han går utan problem från det smekande till det fräsande.

Han är en god kompositör, det har han visat förr (inte minst på dubbelalbumet Vibb för några år sedan där en ansenlig del av svensk jazzelit samlades). Och visst får han ihop stråkarna med jazztrion. Tio låtar sticker fram, homogena och fasta i köttet. Stämningarna varierar, melankolin genomsyrar ”Birki”, ”Hetvägg” stressar och vackert träder bagatellen ”Enekullen” fram. Stråkarna och jazztrion når dessutom varandra, ibland mer parallellt än gemensamt, men de siktar dock mot samma mål. Jag hade dock gärna sett att stråkarna fått frigöra sig mer från sina arrangemang, få större utrymme för improvisation. Villkoren hade därmed varit mer jämställda, med en ökad gruppdynamiken som följd. Men som sagt, det funkar bra i vilket fall.

Det är kul att höra Nordström på altsax. Soundet är naturligtvis annorlunda än när han spelar tenor, inte lika grovt men med en djup botten. På några låtar hör jag Ornette Coleman, något jag aldrig gjort tidigare. Men framförallt hör jag Fredrik Nordström som i melodiska solon är allt från innerlig till energisk.