Fredrik Nordström Vibb

Fredrik Nordström
Vibb
Moserobie 050 (BAM)

Publicerad: mån, 2009-10-26 01:38

Till inspelningen av Vibb (Virtual Imagination Big Band) har saxofonisten Fredrik Nordström samlat ihop ett elvamannaband som innehåller många av de verkligt intressanta namnen inom svensk jazz – bland annat Fredrik Ljungkvist, David Stackenäs, Filip Augustson och Magnus Broo – plus den norske trumslagaren Thomas Strønen. Och på ett mycket skickligt sätt lyckas han samtidigt både tämja dem och låta dem blomma.

Central på denna dubbel-cd är den halvtimmeslånga kompositionen ”Virtual Imagination”, som ursprungligen skrevs på kommission för Sveriges Radio och Rikskonserter för att framföras på The Swedish Jazz Celebration 2003. I slutet av september 2006 spelades den in på nytt och det är denna version som hörs på ”Vibb”. Och det är ett verk som går rakt på sak med förflyttade tyngpdunkter som omfattar fjäderlätta passager, ruffiga gitarrer, fria improvisationer, rockinfluenser och distinkt spel i den omgärdande tematiken.

Att Nordström använder både John Lindblom och David Stackenäs på gitarr är strålande. Lindblom visade redan i gruppen Firehouse (på skiva på Ayler records) att gitarrister som Sonny Sharrock och Jimi Hendrix har ett större inflytande än den typiske jazzgitarristen à la Jim Hall. På ”Vibb” fortsätter han i samma stil med ett distat, högt, våghalsigt och inte minst oborstat och energiskt spel. Intressant nog spelar Stackenäs på liknande sätt, och det är nog första gången jag hör honom i den rollen. Han gör det bra med både inlevelse och energi. Ibland är det inte helt lätt att skilja dem åt.

Det är i viljan att lyfta fram detta okonventionella och överraskande spel arrangören Nordström framstår som så bra. Med en återkommande tematik i unisont utförande delar han in låten i olika sektioner där solisterna får fritt spelrum, om än med skiftande rytm och takt och i olika konstellationer. Trumslagaren Thomas Strønen och basisten Filip Augustson gör ett hästjobb i dessa friare partier. Intensiteter förändras, ibland är rytmen fritt hållen medan den vrids upp i stadig groove vid andra tillfällen.

Nordström utstrålar samtidigt en stor ödmjukhet. Som instrumentalist står han faktiskt tillbaka och tar inte sitt första solo förrän efter 13 minuter. Goda instrumentalister finns det annars gott om som sagt. Underbart solo av trombonisten Mats Äleklint och Mattias Ståhl lägger smart och sparsmakat väl avvägda markeringar på klingande vibrafon. Magnus Broo och Staffan Svensson drar trumpetspelet åt olika håll. Och Alberto Pinton deltar på både klarinett och baritonsaxofon.

Det finns en tradition, om än liten och alltför sällan använd, inom svensk experimentell jazz i att nyttja storbandet. Det började redan på 60-talet med Jan Johansson och andra, och under senare år har det formats band under bland annat Per Henrik Wallins och Björn Yttlings ledning. Att Fredrik Nordström sällar sig till denna grupp är roligt.

”Vibb” är nu inte bara kompositionen ”Virtual Imagination”. Det är mycket inlevelsefull musik även på cd nummer två. Respektfullt och smekande i ”Heby” som är tillägnad trumslagaren Raymond Strid. Musikerna används här på ett spännande sätt i och med att musikerna byts ut under låtens gång. Trio, trio, kvartett för att sedan avslutas med hela bandet med spirituellt solo på altsaxofon av Nordström.

Trots många välskrivna arrangemang och lyckade konstellationer fångar ”In my Closet” upp en möjlig bristvara. En bra bit in i låten finns en tryckande sekvens där i stort sätt alla solar samtidigt. Ur detta kaotiska virrvarr utväxlas en fantastisk energi som jag gärna hört mer av. Kanske inte i ihållande form, men som en smakförhöjande krydda.