FREE4ARTS Six Months & Ten Drops

FREE4ARTS
Six Months & Ten Drops
Barefoot Records BFREC041

Publicerad: ons, 2015-12-16 23:25

Tomasz Dąbrowski är en polsk trumpetare med bas i Köpenhamn. Han har släppt fyra skivor under eget namn men är kanske mest känd för sitt arbete med Tom Trio och de hyllade samarbetena med Tyshawn Sorey, Kris Davis och Andrew Drury. Han är också en av de drivande medlemmarna i Barefoot Records - ett skandinaviskt musikkollektiv och skivbolag under ett och samma paraply.

I FREE4ARTS spelar Dąbrowski tillsammans med barytonsaxofonisten Sven Dam Meinild, pianisten Jacob Anderskov och trummisen Kasper Tom. Dąbrowski brukar sällan gå för de konventionella bandformationerna och på denna skiva har kvartetten skippat kontrabasen.

Six Months and Ten Drops bjuder på sju Dąbrowski-kompositioner. Musiken är melodisk och mångbottnad – styckena är inspirerade av folkmusik, tibetansk ritualmusik, kammarmusik och avantgarde. Arrangemangen är skrivna för att lyfta fram de enskilda musikernas unika röster och sätta dem i en kontext där samspelet är avgörande för att skapa en musikalisk helhet. Jag kommer ofta att tänka på landsmannen Andrzej Trzaskowski när jag hör kvartetten. Särskilt skivan Seant som pianisten Trzaskowski spelade in med bland annat trumpetaren Ted Curson. Jag tycker mig höra samma genreglidning här, när avantgarde och folk-struken jazz sammanfogas.

Dąbrowski är förstås den självklara ledaren och han får fin uppbackning av den danska trion musiker han bildat band med. Gruppen är väl samspelta och sparsmakade. Det är gott om luft - och så där lagom skandinaviskt "rent" – men utan att tätheten går förlorad. Det är mycket spännande musik.

Dąbrowski är en skicklig trumpetare och kan spela både hårt och mjukt. Han har en fin ton och spelar lika mycket på känsla och kreativitet som teknisk briljans. Precis som Ted Curson. I de skisser han lagt upp för musiken flödar tonerna lätt och balanserat. Anderskovs piano är vackert sorgstruket i de långsamma passagerna och glöder till när kvartetten växlar upp tempot. Båda har ett anslag som parar sig fint med resten av blåssektionen.

Ibland kränger och svänger det, som på ”Dan” eller den stegrande ”I made it to Oradea”. Men ofta rör sig musiken i öppna landskap, där starka melodier varvas med konturlösa improvisationer. Kontrabasen, den vanliga rytmbäraren, saknar jag inte alls. Ibland får Meinilds baritonsaxofon fylla tomrummet från basen, ibland trumslagaren Tom.

Six Months & Ten Drops är friare än vad vi tidigare är vana att höra Dąbrowski. Men FREE4ARTS skapar också musik som utmanar konventionerna. Musikhistorien finns där med färger hämtade från de östeuropeiska folkdjupen. Det gör att det emellanåt blir lite vemodigt och kärvt men kvartettens jazz bjuder på öppningar som är långt vidare än själva traditionen.