Friedl / Vorfeld Pech

Friedl / Vorfeld
Pech
Room40 RM414

Av: Magnus Nygren

Publicerad: tis, 2009-11-10 02:39

Med stor subtilitet och en minimal framtoning tränger Reinhold Friedl och Michael Vorfeld in i det inre av sina respektive instrument på albumet ”Pech”. Tre improviserade stycken som delvis går åt olika håll vad gäller klangfärger, strukturer och stämningar.

Kompositionerna "Pech" och "Torf" påminner dock om varandra med en fabless för högfrekventa ljud som stundtals nästan skär i öronen. Men medan "Pech" rör sig i cirkulära rörelser och har mer av ringande ljud är "Torf" mer dronig och får en nästan elektroniskt klingande ljudbild. Några elektroniska instrument använder sig dock duon inte av, istället använder Reinhold Friedl pianots inre regioner som spelyta. Preparerade strängar och pianots kropp ger ljud som det många gånger är svårt att härleda.

Och tillsammans med Michael Vorfelds slagverk och egendesignade stränginstrument skapar han mer eller mindre föränderliga ljudbilder som växer och avtar och, inte minst, skapar spänning.

Stycket ”Keks” skiljer sig från nämnda två med sin rytmiska struktur. Med mjuka anslag slår Michael Vorfeld fram en rytm med mjuka anslag med hjälp av ”vispar” av trä eller annat mjukt material. Variationen är större och fokus förflyttas med skiftande ljudkällor, en marimbaliknande rytm, några trumslag, dämpade strängar.

Jag gillar att man i dessa tysta improvisationer får söka nya sätt att lyssna. Det går inte att hänga upp lyssnandet på specifika läten från kända instrument, inte heller på dynamiska språng. Snarare lyssnar jag efter de små förändringarna i musikens struktur och klang. Och i den bemärkelsen lyckas Friedl/Vorfeld bra. Droner skiftar färg, ljudande detaljer poppar upp och försvinner och strukturer tassar försiktigt in för att sedan träda tillbaka. I det lilla händer det stora ting.

(Publicerad 2006)

Youtube: Georges gitarr

Spellista: Don Cherrys 70-tal

Cherry

Youtube: TD live in Coventry