Frode Haltli Passing Images

Frode Haltli
Passing Images
ECM 1913

Publicerad: mån, 2009-10-26 01:40

Frode Haltli – på ECM igen? Den norske dragspelaren är onekligen både grundligt skolad och en enastående virtuos på sitt instrument, men jag har fortfarande svårt att få ihop hans rotfyllda samtidsmusik med den profil och slicka ljudbild skivbolaget är känt för.

Haltlis debut, ”Looking On Darkness” kom 2002. Samma år vann han Spellemannpriset (visserligen en utnämning på glid; priset har numera underkategorier även för sådana som Deathprod och Lasse Marhaug). Om debuten var en imponerande samling kompositioner av nordiska tonsättare som Bent Sørensen, PerMagnus Lindborg och Asbjørn Schaathun är hans nya ”Passing Images” mer i spelmansandan. Åtminstone på papperet. Här handlar det om folkmusik – men bearbetad på ett sätt som snarare anknyter till jazz och impro än sedvanlig gehörstradering. Det är intressant och vackert, utan omsvep benådad musik.

Med sig denna gång har Frode Haltli tre stjärnmusiker med särpräglade uttryck: röstkonstnären Maja Ratkje (Fe-Mail, Spunk), Arve Henriksen (Supersilent) på trumpet och violinisten Garth Knox (f d Ardittikvartetten). Låtarna som framförs har sitt ursprung i mestadels norsk folkviseton, men det är fel att tala om dem som folkmusik. Det handlar snarare om fragment från traditionella låtar, visor och psalmer som försatts i nya ljudlandskap med andra metoder och markörer.

Första låten, ”Psalm”, börjar stillsamt med bälgen tungt andandes av nordiskt vemod. Jag kommer att tänka på ensliga landsbygdskyrkor, på tidlöshet, på Nils Ferlin. Så halvvägs vänder det; Ratkje gnolar ordlöst vaggande, Henriksens trumpet – i hans fall närmast en förlängning av rösten – drar ut melodin och Knox violin knyter ihop psalmen i ett vilsamt grundackord. Därefter ”Inter”, ett kort improviserat mellanspel med Ratkjes viskande röst och Henriksens puffande på trumpeten.

Om Frode Haltlis ambition varit att röra om i gråzonerna folkmusik/samtidsmusik har han lyckats kanske ännu bättre med att bryta barriären improviserat/komponerat. Låten ”Vandring” startar med Haltlis lyriska, inkännande dragspelsdel. Därifrån växer kvartettens alla udda möjligheter fram i underbara samspel – drillande i pur minimalistisk excellens, sugande i dansant valstempo, färgade i stunden med den övergripande ramen väl behärskad.

Om man som lyssnare har svårt att klassificera genren är man på rätt spår. ”Passing Images” är helt enkelt en makalöst ljudsatt bildsvit, bland de mest dynamiska och levande skivor mina norgevänliga öron hört på mycket länge.