F.S. Blumm F.S. Blumm meets Luca Fadda

F.S. Blumm
F.S. Blumm meets Luca Fadda
Ahornfelder AH11

Publicerad: fre, 2009-10-16 01:36

En skiva fylld med möten. Achim möter Giovi, Maude möter Bainzu och F.S. Blumm möter Luca Fadda. Det är nämligen inte bara ett möte i titeln utan också i alla låtar. Men det viktigaste är ändå det mellan Frank Schültge Blumm, klassikt skolad gitarrist med bas i Berlin och trumpetaren Luca Fadda från New York. 2006 träffades dessa båda musiker i New York och sedan dessa har ett samarbete sakta växt fram. Skivan har spelats in på distans och materialet har skickats mellan Berlin och New York. På samma sätt som Greg Davis och Sebastien Roux gjorde, när de satte ”Paquet Surprise” till världen.

Musiken är rik på nyanser. Anslaget oftast mjukt och strukturen lekfull. Redan på inledande ”Giorgi and Lucy” formas samarbetet, trumpeten och gitarren finner varandra väl i en värld av ljudelement, framkallade av modifierade leksaker och elektroniska manicker. I bakvattnet vaggar basfiolen lyssnaren raka spåret genom musiken. Faddas trumpet får ofta leda och lägger sig som ett raster över musiken. Inkörd i datorn får den ett förlängning av uttrycket, som växlar från funkigt wah-wah till elektronisk tveak. ”Ricke and Dina” tar avstamp från Blumms improviserade gitarr. Strängarna slår kullerbyttor, elektroniken knorras och trumpeten svävar högt. Variationerna är fina och temperamentet är lekfullt inbjudande.

”F.S Blumm meets Luca Fadda” har inte riktigt samma potens som ”Paquet Surprise”, det är lite för ojämnt och fragmentariskt emellanåt. Det är som om avståndet mellan musikerna naggat helheten något i kanten. Men det finns ett par fina ögonblick bland de 39 minuterna. Speciellt ”Giorgi and Lucy” som jag nämnde ovan, som står brett med ena benet i det klassiska uttrycket och det andra i det experimentella. Resultatet? Elektriskt.