Gabriel Saloman Movement Building Vol.1

Gabriel Saloman
Movement Building Vol.1
Shelter Press SP051

Publicerad: sön, 2014-12-21 23:45

Under de senaste åren har Gabriel Saloman gjort sig ett namn som soloartist. Han var tidigare en del av noiseduon Yellow Swans, tillsammans med Pete Swanson. Solo komponerar han ofta musik för modern dans, exempel på det är albumen Adhere från 2012 och Soldiers Requiem från 2013. Movement Building Vol.1, som ges ut av Shelter Press, är ett försök att göra fler av dessa kompositioner tillgängliga även utanför scenerna. Stycket på denna volym komponerades för Re-Marks on Source Material av koreografen Daisy Karen Thompson.

Musiken på skivan, The Disciplined Body, har ett betydligt lugnare temperament än föregångarna Adhere och Soldiers Requiem. Det är en komposition på 34 minuter (uppdelad i två delar) som med subtilt slagverk och skimrande gitarrspel sakta glider fram. Det är inte helt oväntat ett dronande stycke där en enda lång vågrörelse sätter riktlinjerna för dansarna och deras rörelsemönster. Jag prövar att visualisera scenen, då jag inte sett föreställningen. Dansarna yttrar sig svävande och spöklika. Rörelsemönstret är liksom varsamt och elegant. Innan de sakta löses upp i tårgasvita rum. Det må vara en ögonblicksbild, en fantasi. Men med musiken som ekokammare framstår bilderna som sanna.

Att scenerna ser ut så i mitt huvud har att göra med Salomans drivande komponerande. Den sakta frammanade rörelsen. Förflyttningen i eskalerande skiftningar. Det påminner om postrock som Godspeed You Black Emperor!, men mycket mer diskret och elegant utförd. Trots att musiken förlöses i en skur av noise och feedback blir det inte ens då särskilt uppjagat. Det framstår rent av som ett tjusigt slut, där det renande badet blir den sista sucken som stycket drar. Jag tycker att den stora styrkan hos Gabriel Salomans är hans förmåga att skapa ett slags ljudlöst beat som skjuter musiken framåt. Hur han lyckas vet jag inte men ju längre in i hans musik som jag letar efter svaret, desto fler dörrar öppnas.