Gang Gang Dance Retina Riddim

Gang Gang Dance
Retina Riddim
The Social Registry TSR033 (Border)

Publicerad: tors, 2010-01-07 01:09

Liars tredje och senaste album ”Drums Not Dead” släpptes i en dubbelutgåva med filmer till samtliga låtar. Det är alltifrån Monty Python-liknande animationer till relativt traditionella musikvideos och scener från konserter skapade av både medlemmarna själva och olika filmmakare. Ett ambitiöst och frikostigt projekt som ger en extra dimension till en storartad skiva. Fantastiskt band, i synnerhet live, som även om de kommer från andra platser bildades i New York och har flera samhörigheter med band som Animal Collective och Black Dice.

Även Gang Gang Dance kan sägas tillhöra samma scen. De ligger sedan några år på Brooklynskivbolaget The Social Registry och precis som Liars handlar det mycket om rytmer, de har två trummisar, men går ännu längre i sitt experimenterande, och är helt ointresserade av att göra musik som baseras på vers och refräng. Musik från icke-västerländska kulturer är en stor inspirationskälla, framförallt Afrika. Efter fyra skivor släpper Gang Gang Dance en kombinerad dvd/cd som kanske inte kommer att utöka skaran fans, men som är ett lyckat möte mellan film och musik. Och jag är ännu mer sugen på att se dem på en scen. Det finns få band jag hellre skulle vilja uppleva live.

Till skillnad mot Liars ”Drums Not Dead” är det inget försök att bildsätta ett färdigt album. En av gruppens medlemmar, Brian DeGraw, började med att klippa ihop 33 minuter musik från replokalen, konserter, musik från tidigare skivor och fältinspelningar. När det arbetet var klart har han gjort en film till musiken, delvis på samma sätt, använt liveklipp, filmer från turnéer, och lagt till nya visuella effekter. DeGraw är bildkonstnär, men har inte jobbat med film tidigare. Och kanske kan man se ”Retina Riddim” som ett examensarbete efter många timmar med videoredigeringsprogram och självlärda studier.

Han jobbar med ganska vanliga knep: loopar som upprepas på olika sätt, scener som återkommer, slowmotion, snabba, snabba klipp, speed. Sekvenser från konserter varvas med vackra naturscener och olika karaktärer (gorilla, kinesiska drakar, en japansk dansare med mera). Typisk konstfilm ibland. Och i vissa lägen kommer jag att tänka på Ira Cohens psykedeliska ”The Invasion of Thunderbolt Pagoda”. Det är mycket att upptäcka, musiken och filmen samverkar och lyfter fram rytmen. Här finns långsamma, suggestiva partier, men Gang Gang Dance dyrkar rytmen och det känns som DeGraw tänker rytmiskt även visuellt.

I en kort passage efter 20 minuter ungefär säger DeGraw eller någon av de andra två manliga medlemmarna ”Before you build you have to destroy”. Det måste vara Gang Gang Dance filosofi: inte bara i den här typen av collageverk, utan i deras musik överhuvudtaget. Det kan vara hårda beats som dansar en stund innan syntar och elektronik exploderar, trasiga klangmattor som förr eller senare förskjuts av trummor, trummor och trummor.

På dvd:n finns även an annan film, GGD by OP, av bandets vän Oliver Payne, inspelad under turnéer i USA och Australien 2004. Här får man se och höra något längre liveklipp, sångerskan Liz Bougatsos hamnar mer i centrum; hon sjunger som en indian, dansar och trummar. Collageestetik regerar även här, turnébilder, filmvykort, nästan poppiga inslag emellanåt, etnonoise, ett tribalt Sonic Youth i Syrien, ja, någonting sånt.

Cd:n – ett spår på 24 minuter – är gjord på samma sätt. DeGraw har mixat ihop fragment från livekonserter och soundcheck. Det startar oväntat vackert med fiolloopar innan musiken bryts ner och byggs upp igen och igen med dub, röstloopar, trumbeats, och uråldrig techno, Bitvis låter det som Kid 606 eller någon annan hypersnabb laptopartist har ett rave ensam på savannen. Nervösa djur tittar på. Vet inte om de ska fly eller röra sig med hackiga danssteg. Jag är mer förtjust i de andra Gang Gang Dance-skivor jag har hört, men det är musik som bjuder på ständiga överraskningar. Kanske en hint om nästa vanliga album. Kanske kommer den att låta på ett helt annat sätt. Vem vet.