Geir Jenssen Cho Oyu 8201 m

Geir Jenssen
Cho Oyu 8201 m: Field Recordings from Tibet
Ash International #7.1

Publicerad: mån, 2009-12-07 00:39

”The whole trip took 45 days. I´m not sure i´d ever undertake a similar journey. Once was enough”.

Det skriver Geir Jenssen i den lilla boken med dagboksanteckningar och foton som medföljer den norska ambienttechnopionjärens första renodlade field recordings-platta. Hösten 2001 tog sig Jenssen tillsammans med en liten grupp bergsbestigare upp till en av världens högsta toppar, nära Mount Everest, vid gränsen mellan Nepal och Tibet. Vissa av inspelningarna från resan var ljudkällor på Jenssens senaste Biospherealbum ”Dropsonde” och nu släpps alltså en skiva som enbart innehåller dokumentärt material.

Jag har vänner som har vandrat i norska glaciärer och även varit i Tibet och andra delar av Asien och klättrat. Men själv är jag alldeles för vek för den typen av bedrifter. Himalaya och Tibet har dock alltid lockat. Måhända har jag en romantisk bild om att långt uppe bland bergen finna inre harmoni. Djup meditation i lotusställning. Bergsbestigarens verklighet kan säkert tangera liknande ögonblick. Känslan av att nå toppen eller att titta ut över en svindlande vy måste vara oöverträffade moment. I Jenssens text varvas enastående naturupplevelser med illamående och tillfällen när kroppen bryter ihop. Och som citatet ovan berättar: han vill inte göra det igen.

Soundtracket är upplagd kronologiskt med start i staden Zhangmu där vaga stadsljud och monsunregn möter upprepande rytmer från handtrummor. Olika typer av musik vandrar in och ut i ljudbilden. Tibetanska klanger av olika slag, både inspelat av Jenssen och samplingar från kassetter. Fascinerande att höra några inspelningar från kortvågsradio, en kort snutt med centralasiatisk musik, en norsk melodi (”Blåne Etterr Blåne”) och ljudet av ett flygplan som på natten sveper över Himalaya.

Det uppstår även spännande musik när vinden möter bjällror(?) nära ett kinesiskt basläger. Favoritspåret är ljudet av en yakkaravan som närmar sig, en orkester av förarnas visslingar, rop och skällor som ringer med vackra klanger. Jenssen har dokumenterat fåglar som äter kakor på 5600 meters höjd. Kanske inte lika spännande som Chris Watsons inspelning av gamar som slafsar på ett zebrakadaver (från skivan ”Outside The Circle Of Fire”), men vingslagen och de små, tysta ljuden, skapar en laddad atmosfär.

När Jenssen och den tibetanska guiden Krishna ensamma når toppen hörs det åskmuller(?). Efter en paus röster från radiokommunikation. Baslägret anropar. Oväder på gång. Dags att ta sig neråt. Jag stannar kvar på 5400 meters höjd. Lyssnar på yakkaravanen. En av många saker som gör ”Cho Oyu 8201 m: Field Recordings from Tibet” till en fantasieggande och rik ljudupplevelse.