Gilbert Holmström A Celebration of 50 Years in Jazz

Gilbert Holmström
A Celebration of 50 Years in Jazz
Anagram 015

Publicerad: tis, 2009-11-24 11:17

Saxofonisten Gilbert Holmström var en av ganska få svenska jazzmusiker som under 60-talet anammade de fria tongångarna från jazzens USA. Han var dessutom en av ännu färre som fick chansen att spela in på skiva. ”Utan misstankar” från 1965 på skivbolaget Megafon är en rakt igenom lysande skiva. En annan höjdare är hans ”Waves of Albert Ayler” med gruppen Mount Everest från 1975. Nu ger bolaget Anagram glädjande nog ut en cd med tidigare outgivet material inspelat 1964 till 1966.

Influenserna är tydliga, Holmström och hans medmusikanter hade tveklöst ägnat mycket tid åt att lyssna in sig på såväl John Coltrane som Ornette Coleman och Archie Shepp. Och ”Som vindar”, inspelad i november 1965, tycks ha tryckts igenom ett klagande filter signerat Albert Ayler. Låten är den mest frigjorda på hela skivan. Rytmen svävar och melodi och harmonik glider trevande fram ur Holmströms tenorsaxofon. Med mörk djup ton fyller Arne Larssons kornett i med korthuggna toner och Clas Fehling framför ett mycket smeksamt solo på piano.

På det inledande fyrdelade stycket ”Liten jazzsvit” från februari 1964 är tonen och musiken en helt annan. Det finns inslag där framförallt rytmiken bryts upp – inte minst i den avslutande och mest experimentella ”Hinayana” där tempot växlar mellan snabbt och långsamt, och takten mellan fast och mer flytande. Men i det mesta finns ändå en fast tematik som ringar in mer frisläppta passager. Inte något som helst fel i det! I inledande ”FBG2 (Förbandsplatsgrupp 2)” experimenteras dessutom med dubbla rytmsektioner med bland annat en ung Fredrik Norén bakom ett av trumseten.

Holmström spelar här ”c melody saxophone”, ett mellanting mellan alt- och tenorsaxofon. Tonen är stark och klar och snurrar runt i virvlar som sökande hämtar kraft och inspiration från ledmotiven. Riktigt bra spel!

Avslutar skivan gör tre låtar med kvintett och den amerikanske trombonisten Brian Trentham som gäst. Rytmen är fastare och i sitt spel tar Holmström in fraser inspirerade av både John Coltrane och Archie Shepp. Jag gillar speciellt pianisten Clas Fehlings ”Blå Band”. En mångsidig låt med inslag av konstmusik, cool jazz, groove och mer fria passager.

Med ”A Celebration of 50 Years in Jazz” bringas ännu lite klarhet i vad som pågick på den avantgardistiska jazzscenen i Sverige på 60-talet. Uppenbarligen finns det en del outgivna inspelningar att hämta – och naturligtvis att ge ut. Det är bara att stödja den utvecklingen.