Giuseppe Ielasi Giuseppe Ielasi

Giuseppe Ielasi
Giuseppe Ielasi
Häpna H.28 (Border)

Publicerad: mån, 2009-11-16 01:51

Av de fyra skivorna med musik från Italien i Häpnas katalog är min favorit utan tvekan ”A Year of the Aural Gauge Operation” med 3/4 Had Been Unliminated som släpptes för ungefär ett halvår sedan. Det är en oavbrutet fascinerande resa. Spännande och oförutsägbar musik med en suggestiv, filmisk känsla.

Till viss del tycker jag att Giuseppe Ielasis nya album har liknande kvalitéer. Den skiljer sig ganska mycket från ”Gesine” (också på Häpna) som var min första bekantskap med den Milanobaserade musikern och skivbolagsbasen (han driver Fringes Recordings, även postorderskivbutik). Där var stämningsfulla gitarrlandskap i centrum i kombination med elektroniska klanger och diverse ljudmanipulationer.

De reflekterande strängarna dyker upp på tredje låten och jag misstänker i och för sig att en hel del ljud som inte specifikt låter som gitarr kan vara gitarr. Men det är en annorlunda ljudbild, varmare, mer mångfasetterad. Låt nummer två är mikroskopisk valiumdub och kunde nästan vara någonting på Scape eller hämtad från ett av Burnt Friedmanns projekt. Spår 4 har ekon av elektronisk jazz med sugande fender rhodes(?)-komp som rör sig runt i pulserande cirklar. Sista låten, drygt åtta minuter lång, startar även den med rytmiska mönster, men landar i brinnande elgitarrvågor á la Fennesz. En annan typ av värme. Flammor som kommer närmare och närmare.

Jag kommer nog inte lista skivan högt på någon årsbästalista. Men visst är det bra. Ett steg framåt jämfört med ”Gesine”. Varenda ljud verkar vara utmejslat med precision. Kanske för snyggt? För inbjudande? Nåja, den växer vid varje lyssning, när jag spetsar öronen, tar på mig lurar och går in i detaljerna.