Gnod Presents… Dwellings & Druss

Gnod
Presents... Dwellings & Druss
Trensmat 034

Publicerad: ons, 2013-02-20 16:46

Om du är bekant med Islington Mill Studios i Salford, Manchester, känner du troligen också till kollektivet Gnod. Bandet är en viktig kugge i den nya ”freak”-scen som växt fram kring det gamla bomullsväveriet. Idag är spinnmaskiner och vävstolar utbytta mot studios, gallerier och vandrarhem.

I detta kreativa centrum arrangerar Gnod med jämna mellanrum experimentella aftnar, som bygger vidare på den tyska Gesamtkunstwerk-traditionen, där gäster och publiken ofta bidrar till ”allkonstverket”. I februari preparerade de ett pingisbord med kontaktmikrofoner, pedaler, syntar och annan utrustning. De medverkade delades upp i två lag som tävlade mot varandra om den hedersvärda titeln Organic Table Beats-mästare. Den här typen av happenings ger en bra bild av Gnod och den anda de verkar inom. Musikaliskt räds de inte nya former och terränger.

Den industriella och pumpande technon som utgör Presents… Dwellings & Druss-tolvan är en ny giv, även om bandet flörtat med dansgolven tidigare. Efter den fuzz-dubbiga sjutummaren ”5th Sun” känns Dwelling & Druss, som släpps på samma bolag, Trensmat, som ett musikaliskt triangeldrama. Gnod korskopplar tyskt 70-tal med Detroittechno och brittisk acid. Uttrycket söker sig bortom den musik jag vanligtvis förknippar dem med, på skivor som Chaudelande och Ingnodwetrust. Där dyrkas band som Hawkwind, Loop och Sunburned Hand of the Man. Inte våta drömmar om Roland TR-909.

Den mörka euforin och de vaga konturernas musik har blivit något av Gnods kännetecken. Det gäller också de tre spår som utgör denna skiva, där glättiga dansrörelser filtrerats genom tjärpytsen. Det klibbar och skaver, samtidigt som det kittlar. Den grovkorniga Dwellings-Defeatisms hårda beats och Druss, 20 Sides A Minutes giftbubblande rytmer sitter precis där de ska. Gnod behärskar trummaskiner och syntar lika väl som traditionella instrument och visar upp en utsökt känsla för takter. Det är floorfillers skivan igenom. Stundtals är musiken som ett smaskigt maskhål till generation E2-E4. Utan att det blir olustigt nostalgiskt.

Gnod är mästare på att forma hypnotiskt och transcendentala kvaliteter, vilket yttryck de än tillåter sig att utforska. Techno, kraut, dub spelar ingen roll. Det är alltid spänstigt och med ett exceptionellt resultat, där rytmerna kan skapa vågrörelser i den mest luttrade. Med åren har jag lärt mig att lita på Gnod. Säger de att det är dags att släcka lavalampan och slå på stroboskopet så gör jag det. In Gnod we trust.