Goat’s Notes – Wild Nature Executives

Goat’s Notes
Wild Nature Executives
Leo Records, CD LR 682

Publicerad: ons, 2013-10-02 21:49

Ibland är det svårt att recensera musik. Men Wild Nature Executives är inte bara svår att handskas med, den är väldigt svår. Anledningen till detta är att skivan innehåller en sådan blandning av stilar, uttryck och känslor att man blir snurrig. Ryska Goat’s Notes har många färger på sin palett; det är faktiskt inte var dag man stöter på en skiva som innehåller allt från klassisk impro, kammarmusik och avant-garde till akustisk drone, bossa, fusion, och hip-hop-beats. Och så vidare. Tjugo spår och nästan lika många uttryckssätt. Faktum är att gruppen kallats ”a Russian version of Zappa’s Mothers of Invention”, vilket torde ge en fingervisning. Risken med att blanda så friskt är att det kan te sig spretigt, att den där gamla röda tråden försvinner i virrvarret. Av någon anledning fungerar det emellertid väldigt bra för Goat’s Notes som lyckas foga samman allt till en helhet. Svårt att sätta fingret på varför och hur de lyckas, men kanske är det inte alls viktigt. Vare sig vi vill eller inte rycker de oss i armen och tar med oss med på en resa i tid och rum i ett utforskande av musik och dess bredd.

Hur ska man då närma sig en sådan mångfacetterad och till synes svårgreppbar skiva? Jo, man kan ju faktiskt bara lyssna. Man kan göra som medlemmarna i Goat’s Notes och bara trotsa allt vad genrer och överskridande av dito heter. Skit i vad musiken vara-bliva-heta-kallas och bara njut av att Goat’s Notes är helt fria att spela den musik de känner för. Njut av frihetskänslan de förmedlar. Det är faktiskt en riktigt rolig (och galen) skiva. Det är full rulle och man kastas fram och tillbaka, hit och dit. Så det är bara att hålla i hatten och åka med!