Golden Retriever: Seer

Golden Retriever
Seer
Thrill Jockey Thrill 361 (LP/DL)

Av: Mattias Jonsson

Publicerad: fre, 2014-05-02 10:03

När Golden Retriever smälter samman det akustiska med det elektroniska uppstår skimrande och triumfatoriska stämningar liknande de som duon Mountains har förmågan att skapa. Även om det finns en del likheter med Mountains så tycker jag att Golden Retrievers senaste album är ett starkt bidrag till den spännande hög med skivor som ofta försvinner under radarn, gjorda av kreativa musiker som utforskar musikens möjligheter som vore det en vetenskap.

Gruppen består av Matt Carlson (modular synthesizer) och Jonathan Sielaff (basklarinett). Tillsammans bygger de upp en kosmisk värld som består av lika delar improvisation, komposition och postproduktion. Tydligen tog Seer ett par år att sammanställa och klippa ner. Och det hörs att det är genomarbetat; musiken böljar fram och tillbaka, omformar sig och tar nya vändningar. Här finns flera suggestiva partier som riktigt suger musten ur lyssnaren. Det är meditativt men hela tiden utfört med en edge som räddar det från att bli alltför mycket easy listening.

”Sharp Stones” med sitt istappspiano, ”Flight Song” med sin utdragna melankoli och ”Superposition” med sina underbara blipp och skiftningar, det är spår som imponerar. Trots att jag ofta kan vara svag för det vackra, känns det dock ibland som att Sielaffs basklarinett riskerar att bli lite för snäll. Aningen lägre mixad än Carlsons fnurrande elektronik är den också. Dessa små invändningar, plus det faktum att man kanske kortat ner låtarna lite väl mycket – det här är musik som kräver både tid och rum – är väl det som hindrar albumet från att bli femstjärnigt. Nu är det fyrstjärnigt och det är inte heller så illa.