Good Stuff House S/t

Good Stuff House
Good Stuff House
Time-Lag

Av: Mats Gustafsson

Publicerad: mån, 2009-11-16 01:48

Jag är fullt medveten om att det kan vara ett förhållandevis tufft uppdrag att lyckas få tag på denna limiterade cd-r, men efter att ha lyssnat på skivan åtminstone fem gånger i rad kan jag inte annat än att bortse från detta faktum.

Good Stuff House är en ny Chicagokonstellation bestående av Matt Christensen och Mike Weis från Zelienople och Scott Tuma (Souled American, Boxhead Ensemble och inte minst solo). Musikaliskt landar Good Stuff House i en zon så nära besläktad och tätt sammanflätad med naturens mångfald och prakt att jag har svårt att föreställa mig att skriva om dem utan att dyka djupt ner i beskrivningar av naturens mångfald och prakt.

Sju mer eller mindre melodibaserade, men alltid extremt organiska, långsamt släpande ljudlandskap kryper längs en undanskymd smal gångväg omgärdad av såväl akustiska som elektriska gitarrer, bas, banjo, harmonium, piano, bjällror, skallror, pumporgel, vibrafon och en mindre uppsjö av andra mer eller mindre exotiska ljud. Med varje instrument som introduceras presenteras vi en grumlig glimt av den skönhet som väntar den som bara tar sig tid att stanna upp och öppna sina ögon.

Good Stuff House visar med all önskvärd tydlighet att en skiva lika mycket kan vara ett visuellt medium som ett audiellt. Med långsamt sipprande folkinspirerade dronelandskap serveras vi dimhöljda vyer av karga slättlandskap och övergiven landsbygd. Ömsint konstruerade och kraftfullt organiska melodier trängs med atonala, hypnotiska ljudlandskap och slutresultatet erbjuder må hända inget självklart flyt och definitivt inte perfektion, men de bilder som musiken genererar framför mina ögon är inget annat än mästerverk.

Det är en knepig känsla att lyssna på en skiva som är kall som ett frustande isberg men samtidigt har något behagligt varmt och nostalgiskt över sig. Det är just i dessa kontraster som jag finner bandets otvivelaktiga storhet.