Goran Kajfes Subtropic Arkestra The Reason Why Vol 1

Goran Kajfes Subtropic Arkestra
The Reason Why Vol 1
Headspin 015

Publicerad: tors, 2013-04-04 16:38

Goran Kajfes väljer och vrakar i skivsamlingen och lyfter fram åtta låtar som inspirerat honom genom åren. Bland turkisk psykedelika, proggrock från grupper som Soft Machine och Archimedes Badkar finner han även orgelkavalkader från Bo Hansson, brasilianskt groove av Arthur Verocai, tysk electronica från Cluster med mera. I denna ganska disparata mix hittar man uppenbarligen ”the reason why” Goran Kajfes musikaliska jag ser ut som det gör. Till dessa källor har han sedan bjudit in medlemmarna i Subtropic Arkestra för att färga och omforma dem. Och det görs med stor respekt samtidigt som ingenting – som tur är – längre är heligt. Nu lyckas de istället hitta en egen linje genom hela låtkatalogen.

Kärleken till musiken går inte att ta miste på. Och den smittar av. Jag blir glad och upprymd av de rytmiskt drivna arrangemangen. I en grupp med Jonas Kullhammar, Per ”Texas” Johansson, Mats Äleklint, Andreas Söderström, Andreas Weerlin, Johan Berthling, Jesper Nordenström, Johan Holmegard och Robert Östlund och inte minst Kajfes själv sker naturligtvis en mängd spännande saker på detaljnivå och i solon. Men det är ändå inte dessa som sätter störst prägel. Ofta tränger det fantastiska ensemblespelet och de genomarbetade arrangemangen ut de individuella prestationerna. Men visst, plötsligt hör man en psykedelisk gitarr på irrvägar, ett giftigt saxofonsolo, en tung orgel som sprider utdragna moln av klanger, några stötar på trombon och en vass trumpet.

Någonstans i bakgrunden finns jazzen, annars är det många genrer som pockar på uppmärksamhet i den täta blandningen. Inte minst rock och psykedelika samt musik från så skiftande länder som Nigeria, Tyskland, Turkiet, Brasilien, Sverige, England och Australien. Det är musik som ser längre bort än närmsta krön. Det är musik som befriar på ett mycket givande sätt.

Tänker man på att skivan faktiskt är en uttalad mellanskiva mellan den bejublade X/Y och den kommande fjärde studioskivan inser man kapaciteten hos denne mycket begåvade och intressante trumpetare och kompositör/arrangör.