Gothenburg Combo: Guitarscapes

Gothenburg Combo
Guitarscapes
Combo 004

Publicerad: mån, 2014-12-22 16:14

Thomas Hansy och David Hansson är gitarrduon Gothenburg Combo. De gör här den första gitarrversionen av Terry Rileys ”In C”, en femtioåring, som haft stort inflytande. Inte bara inom konstmusiken men kanske ännu mer för rockmusiken. I Sverige räcker det kanske att peka på Pärsson Sound / Träd Gräs och Stenar. Ursprungligen spelades ”In C” av fjorton musiker, och det lär ha varit Steve Reich, som var med från början, som satte den insisterande, repetitiva rytmen.
Ursprungligen ett orkesterstycke men ändå avsett för vilket format som väljs. För att få relief till Gothenburg Combos version lyssnade jag på den version Lukas Foss producerade och som gavs ut 1968 med Riley själv på saxofoner. Det är ett gnistrande verk, som på snabba, ivriga fötter rör sig runt, runt, löser upp sig, tätnar och samlas. De olika instrumentens klanger spelar en stor roll, Stuart Dempsters trombon tar några extra steg, och inte minst rör sig marimban i sina minimalistiska turer genom hela verket och ger dess energi.

En sättning för två gitarrer är förstås ännu mer minimalistisk. Gothenburg Combo spelar utan att tänka på detta, men skapar en lättsam drajv på gitarr, dansant och svängigt. Det blir tunnare, men också mer koncentrerat. Vilket ju lyfts fram av det, som det hörs mycket genomarbetade versionen. Det är stramt bundet utifrån de 53 noterade modulerna i partituret. Med andra ord lyckas de lägga något till verket.

Den som är särskilt intresserad av det jubilerande ”In C” rekommenderar jag Soundofmusics Magnus Nygrens understreckare i Svenska Dagbladet 17/12. Där konstaterar han bland mycket annat, hur influenserna från ”In C” ”och dess repetitiva struktur sträcker sig faktiskt ännu längre fram i musikhistorien. Utan Terry Rileys landvinningar är det svårt att tänka sig den minimalistiska techno som utvecklar sig i Detroit i början av 90-talet. Samma sak gäller när den tar sig vidare in i 2000-talet till tyska Moritz von Oswald och Mark Ernestus som under namnet Basic Channel skalar av sin techno så till den grad att det till slut bara finns kvar en upprepad hypnotisk rytm. Frågan är inte om utan när ”In C” åter dyker upp och influerar den nya musik som komma skall.”

De övriga stycken på skivan är minimalistiska gitarrstycken, inspirerade av USA ser det ut som, spelade med en lättsam charm, så där litet nonchalant men ändå bundet.