Greg Davis: Mutually

Greg Davis
Mutually Arising
Kranky 132 (Border)
(electronica, minimalism)

Publicerad: sön, 2009-09-27 13:01

Greg Davis förra album på Kranky, “Somnia” (2004), hade jag svårt att slita mig ifrån. Han använde sig av mängder av instrument, olika på varje låt, som transformerades till sublim dronemusik. De senaste fem åren har det forsat fram musik som på olika sätt använt sig av droneklanger, repetitiv estetik, mycket har varit bra, annat sådär. Missnöjd med en del nyare släpp i ”genren” har jag på sistone återvänt till den gamla skolan, pionjärerna, och upptäckt storheter, som Eliane Radigue, vars trippel ”Trologie de la Mort” måste vara ett av de främsta verken inom minimalism/drone som någonsin spelats in.

Greg Davis är säkert bekant med Radigue och hela musikhistorien. Han har pluggat alltifrån komposition till jazzgitarr och har på sina skivor pysslat med olika typer av elektronisk musik, även närmat sig popmelodier, och samarbetat med närbesläktade Keith Fullerton Whitman.

På ”Mutually Arising” har han slängt undan gitarrerna och koncentrerat sig på synthar. Två långa låtar – ”Cosmic Mudra” och ”Hall of Pure Bliss” – som spelas på Korg Mono/Poly respektive Crumar Stratus samt effektpedaler och dator. Det känns klassiskt, rent, troget, uppbyggt enligt vedertagna mallar. På ”Cosmic Mudra” blir ljuden starkare och starkare, för att tonas av på slutet. ”Hall of Pure Bliss” är mer svävande, synthljuden rör sig mellan högtalarna, space-känsla, men ingen kall rymd, det är varmt, solen skickar skarpa strålar genom fönstren.

Jag har hört det förut, men ändå inte, och det finns en helande kraft som tar tag i mig. Jag lägger mig på golvet, går upp, höjer volymen, lägger mig igen, börjar nästan sväva.

Intet nytt under solen. Men kraften, stillheten, finns där. Och det räcker långt.